Vernisajul expoziției de pictură „Cromatik”
În lucrările de pictură ale artistei Letiția Oprișan din această expoziție se remarcă o efervescentă îmbinare între spontaneitatea gesturilor și puritatea cromatică, două dintre trăsăturile inerente ale operei artistei. Propensiunea manierei sale către o exploatare a formelor prin culoare, a personalizării lor printr-o cromatică ce tinde spre intensități expresiv – fove, dirijate de alternanța tușelor largi cu cele ale căror subțirimi vibrează suprafețele, toate creionează un univers plastic ce reflectă starea de spirit a Letiției Oprișan, iar libertatea cu care o redă constituie în același timp capacitatea de a fi inflexibilă la orice fel de constrângere. (Roxana BĂRBULESCU, critic de artă) LETIȚIA OPRIȘAN Născută la 27 martie 1937, Căbești – Podu Turcului, Bacău. Studii: 1961 -1867 Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, București, secția pictură, clasa prof. Alexandru Ciucurencu 1967 -1980. Profesor de educație artistică plastică în invătământul liceal din Comarnic, București, Bacău. Muzeograf de artă contemporană la Muzeul Județean de Artă Bacău; 1980 – prezent Artist pictor liber profesionist cu domiciliul în București; din 1975 Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România; din 2000 Membră a Asociației Internațonale a Artiștilor Profesioniști. Expoziții personale (selecție) 2017 – Atemporal, CAV, București; 2014 București Galeria SIGNUM (ASE); 2014 Bacău, Universitatea „George Bacovia”; 2014 București, Galeria Dialog a Primăriei sectorului 2; 2013 București, SOLGallery; 2010 București, Galeria de artă a Institutului IRECSON; 2009 București, Centrul Cultural Național (C.A.V.); 2006 București, Galeria Simeza; 2005 Koln Germania, Piazzeta Des Historichen Rathauses; 2005 Koblenz, Bendorf, Germania, Hinter Lenchens Haus, 2004 Bistrița Năsăud, Galeria Filialei UAP; 2003 București, Galateca, Biblioteca Națională Universitară; 2002 București, Galeria Artelor, Cercul Militar Național; 1999 București, Galeria Simeza; 1998 Amboise, Franța, Galeria Le Pointtourne; 1996 București, Galeria Muzeului Național al Literaturii Române; 1995 București, Galeria Orizont; 1991 -1986 București, Galeria Căminul Artei; 1979 Dusseldorf, Germania, Galeria Vieler & Bander; 1974 -1972 Bacău, Galeria de Artă a Muzeului Județean de Istorie și Artă; 1971 București, Galeria Teatrului Mic. Expozitii de grup în țară și străinătate (selecție) București, Galeria Simeza; Bacău-Chișinău Saloanele Moldovei, Ediția XXIV; „Arte în București”, ed. a V-a 2013 Rm. Vâlcea; Expoziția Spațiu și Fervoare – Promoția ‚67, Muzeul de Artă; “Cărările unor vocații”, Galeria Dialog; Expoziție omagială Mihai Eminescu, București, Biblioteca Națională și lași Galeria Theodor Pallady 2012 București, “Artistul și puterea”, Biblioteca Națională; Arte în București Centrul Artelor Vizuale; Salonul de iarnă, Muzeul Municipiului București. Expoziția “Grafica în pictura românească” Muzeul Național Cotroceni; 2011 Expoziția Internațională Ghilgameș Cuceritorul, 186×62 cm “Carte-obiect West meets East”, Sala C. Brâncuși a Parlamentului României, lași, Galeria Nicolae Tonitza; Salonul Nat. Artă Râmnicu-Valcea, 2010 Salonul Municipal București, Centrul Artelor Vizuale; Franța, Pictura Românească Contemporană, Galeria Maurice Mathurin, Paris 2008 Bruyere, Franța, “Retrospective de Peinture Contemporaine Romaine”; Collioure, Franța, Soleil Catalan Expoziția Retrospectiva, Chateau Royal 2007 Paris, Artistes Roumains, Montmartre sur Ies Chemins; La Rochelle, Franța Couleurs de Roumanie; 11 Artistes Roumaines avec Soleil de l’Est, Normand;, Romexpo, Fundația Societa Club UNESCO 2006 Collioure Franța. Premii, diplome 2014 Premiul pentru pictură al UAP Chișinău (Saloanele Moldovei) ed. a XXIV-a.; Titlul de cetățean de onoare al Județului Bacău; 2013 Nominalizare „Personality of the Year 2013” award on the „Art category” decernat de Who is Who European Association Zug/Switzerland; 2011 Nominalizare la secțiunea Grafică – Salonul Mic București; 2009 Premiul I pentru Pictură la Bienala concurs Gheorghe Petrașcu, Târgoviște; 2008 Premiul filialei UAP pentru Pictură la Bienala Ion Andreescu, Buzău; 1999 Placheta Profesional Women’s Advisory Board acordata de A.B.I.; 1976 Premiul II pentru Pictură la Expoziția Națională a Cadrelor Didactice. „În lucrările de pictură ale artistei Letiția Oprișan din această expoziție se remarcă o efervescentă îmbinare între spontaneitatea gesturilor și puritatea cromatică, două dintre trăsăturile inerente ale operei artistei. Propensiunea manierei sale către o exploatare a formelor prin culoare, a personalizării lor printr-o cromatică ce tinde spre intensități expresiv – fove, dirijate de alternanța tușelor largi cu cele ale căror subțirimi vibrează suprafețele, toate creionează un univers plastic ce reflectă starea de spirit a Letiției Oprișan, iar libertatea cu care o redă constituie în același timp capacitatea de a fi inflexibilă la orice fel de constrângere.” (Roxana BĂRBULESCU, critic de artă) Evenimentul se va desfășura în limba română și va fi transmis online prin intermediul platformei Zoom. Intrarea este liberă. Pentru participare în sistem online: transmiteți un e-mail la adresa cultura@casaschiller.ro. și veți primi în timp util link-ul pentru conectare online. Înregistrarea video a conferinței va putea fi vizionată din 14.09.2023 pe site-ul și pagina de Facebook a instituției.
Vernisajul expozitiei de fotografie „LONDRA…rămâne LONDRA”, realizată de dr. Klaus Fabritius
În cadrul evenimentelor dedicate istoriei Artei fotografice în România, Primăria Municipiului București și Casa de Cultură „Friedrich Schiller”, Str. Batiștei, nr. 15 organizează joi, 17 august 2023, ora 18,00 vernisajul expozitiei de fotografie „LONDRA…rămâne LONDRA”, realizată de dr. Klaus Fabritius Cu ocazia celebrării Zilei mondiale a fotografiei ,19 august, zi în care aducem un omagiu istoriei fotografiei, școlii fotografice românești, lăsând o mărturie a prezentului pentru viitor, Casa de Cultură „Friedrich Schiller” vă prezintă expoziția de fotografie „LONDRA…rămâne LONDRA”, realizată de dr. Klaus Fabritius. ”Domnule, când un om s-a săturat de Londra, s-a săturat de viață, căci există la Londra tot ceea ce își poate permite viața.” (Samuel Johnson, 1709-1784, poet, eseist, bibliograf, lexicograf, editor al operelor lui Shakespeare) În această instituție de cultură și educație se organizează permanent expoziții de fotografie, pledând pentru menținerea imaginilor pe un suport de hârtie. Dr. Klaus Fabritius este autorul mai multor expoziții de fotografie vernisate la sediul Casei de Cultură „Friedrich Schiller”, care s-au bucurat de foarte multă apreciere din partea publicului: Delta Dunării – o lume solitară (2014), Bucuria florilor (2019), Case cu bârne în landul Hessa (2019), Augsburg – Mai mult de 2000 de ani istorie (2020), Augsburg – Mai mult de 2000 ani istorie (2020), Biodiversitatea din București: Înaripatele din Parcul Herăstrău (2021), Sălbatic și Liber (2021), Parisul, orașul marilor vise (2022), Magia obiectivului fotografic (alături de Cristian Sencovici, 2022). “O fotografie surprinde și fixează o situație unică într-un timp dat și nu are nevoie de cuvinte.” ”Expozițiile de fotografii însoțesc permanent de 66 de ani activitatea Casei-Schiller. Temele acestor expoziții au reprezentat de-a lungul timpului cele mai diverse domenii, natura, monumente, călătorii, arte vizuale, film, teatru, însă cele dedicate localităților sau regiunilor geografice se numără printre cele mai apreciate de publicul actual, fidel casei. Prezenta expoziție este dedicată capitalei Regatului Britanic, LONDRA. Așezată pe cele două maluri ale Tamisei, Londra este capitala și reședința Regilor Angliei de 1000 de ani având în prezent peste 8 milioane de locuitori, dintre care aproximativ 3 milioane trăiesc în zona centrală, ocupând “City”. Până în anul 1925 Londra a fost socotit cel mai mare oraș al lumii, astăzi fiind depășit de New York, Singapore și Hongkong. Orașul este plin de clădiri istorice, universități, teatre, muzee, dintre care Catedrala Westminster și Turnul Londrei aparțin patrimoniului cultural UNESCO. Dar surprind și multe construcții noi, precum London Eye, roata care a fost construită în anul 2000 devenind actualmente simbolul orașului, depășind în popularitate Tower Bridge sau Palatul Buckingham. Să nu uităm de British Museum, Victoria și Albert, Natural History Museum, National Gallery sau de popularul muzeu al figurilor de ceară “Madame Tussaud”. Un concert sau spectacol în Royal Albert Hall, în Royal Opera House, în Covent Garden sau într-unul din multiplele teatre din oraș completează așteptările și bucuria celor 19 milioane de turiști care vizitează anual orașul. ”Londra este ca un vis devenit realitate ”, cum frumos a consemnat Joseph Fort Newton (1880-1950, ministru american, scriitor, traducător, jurist). LONDRA…rămâne LONDRA ! (Dr. Klaus FABRITIUS) Dr. Klaus FABRITIUS, membru titular al Academiei de Științe Agricole și Silvice din România, cercetător științific, ICDPP, București, peste 250 lucrări de specialitate. – (entomofaunistică, combatere biologică, toxicologie) publicate în reviste de prestigiu din țară și străinătate, semnatarul a peste 10 volume științifice, Diploma de excelență din partea Universității „ Alexandru Ioan Cuza,” Iași. – Președintele Asociației pentru Combaterea Vectorilor în Igiena Publică (ARCVIP), președintele Forumului Democrat al Germanilor din România – Regiunea Extracarpatică, membru fondator al Clubului Humboldt România. – Membru fondator în 1994 și președinte al Cubului Leica, aflat sub egida Forumului Democrat al Germanilor din București și a Casei Schiller.
Evenimentul se va desfășura în limba română.
Intrarea este liberă.
Evenimentul va fi transmis și online prin intermediul platformei ZOOM. Pentru participare în sistem online, transmiteți o solicitare la adresa de e-mail: cultura@casaschiller.ro. Joi, 17 august 2023 veți primi în timp util link-ul pentru conectare online. Înregistrarea video a conferinței va putea fi vizionată din 25.08.2023 pe site-ul și pagina de facebook a instituției. Informații la telefon: 021 319.26.88
- Vergil Cojocaru, cover, critic de artă
- Daniel Chelaru, pictor
- Armand Steriad, critic de artă
- Elian Băcilă, pictor
- Georgiana Ștefănescu, pictor
- George Vlaicu, journalist
- Speranța Ștefănescu, critic de artă
Vernisajul expoziției de pictură „Vis de vară”, realizată de pictorul Petru Zomant
În cadrul evenimentelor dedicate istoriei și culturii române, Casa de Cultură „Friedrich Schiller” organizează marti, 11 iulie 2023, ora 17.30, vernisajul expoziției de pictură „Vis de vară”, realizată de pictorul Petru Zomant. Expoziția va fi deschisă în perioada 11-21 iulie. Evenimentul se va desfășura în limba română, intrarea este liberă. Evenimentul va fi transmis și online prin intermediul platformei Zoom. Pentru participare în sistem online: transmiteți un e-mail la adresa cultura@casaschiller.ro și veți primi în timp util link-ul pentru conectare online. PETRU ZOMANT, UN PICTOR DE VALOARE PENTRU SUFLETUL NOSTRU Un artist adevărat își culege subiectele fie din viața de fiecare zi, fie din cele mai frumoase vise ale sale. Domnul Petru Zomant face parte din prima categorie. A călătorit mult în viața sa, apoi imaginile surprinse le pune în tablouri memorabile. Vă propun să îl cunoașteți. S-a născut la Bârlad, județul Vaslui. A stat la vârsta de 5 ani în comuna Borănești, județul Ialomița, apoi la Ciorogârla, județul Ilfov, în comuna Berceni, județul Ilfov ca mai apoi să se stabilească în cartierul Berceni în jurul vârstei de 12 ani, unde și-a continuat copilăria, și-a trăit adolescenta și anii de familist. Inclinația sa spre frumos, spre desen, pictură, artă în general, l-a însoțit de mic. La școală desena pe copertele cărților, pe filele caietelor, pe orice spațiu alb, făcea cowboy, pistoale, portretele colegilor. Chiar a participat la un concurs de desen unde a și câștigat locul I, desenând uzina IMGB. În jurul vârstei de 18 ani lucrează ca muncitor calificat la Fabrica de instrumente muzicale “Doina”, ca finisor clape pian. Dorința de a fi în permanentă interacțiune cu lumea artelor i-a purtat pașii către Teatrul Național unde a dat o proba, printre alți 500 de participanți pentru ocuparea unui post de actor corp ansamblu, pe care de altfel l-a și obținut cu proba “Interpretare la prima vedere cu grai moldovenesc” a replicii ,,Îmi curg șiroaie de gheață pe șira spinării de mânie”. În paralel, a înființat o formație de muzică cu alți prieteni, el cântând atât vocal cât și la chitară. După perioada armatei, în anii 1975, Petru s-a angajat la “Ciclop- Bujoreni”, unde a lucrat ca vopsitor auto, moment din care și-a putut pune în aplicație și în valoare dragostea pentru culori, pentru pictură, realizând combinații de culori, forme pe caroseriile mașinilor clienților și prietenilor. Între anii 1991-2011 a lucrat chiar și în Statele Unite ale Americii, tot ca vopsitor auto, unde a pictat, la cererea și dorința clienților, diferite desene și picturi pe caroseriile mașinilor. După anul 2011 până în prezent, ocupația sa de bază este de taximetrist. Prieten fiind cu marele actor Florin Piersic, Petru poartă în mașina sa portrete făcute marelui actor, portrete din creion, făcute pe cartonașe, portrete cu soția și copiii. Marea lui dragoste, pe lângă soția sa, este desenul și pictura, bucurând și încântând sufletele clienților cu portrete cu chipurile lor, pe care le dăruiește. Drumul sau s-a intersectat cu cel al marelui desenator și pictor Vladimir Zamfirescu care i-a apreciat picturile și desenele dându-i astfel un impuls în a merge mai departe. Visa de mic să ajungă un mare desenator, un mare pictor și poate nu a găsit momentul sau persoana să-i dea acel imbold până nu i-a întâlnit pe Florin Piersic, Vladimir Zamfirescu și alte personalități care i-au validat munca și apreciat lucrările. De atunci, Petru pictează pentru prieteni, le încântă viața cu tablourile lui inspirate de orice este frumos; casele sunt pasiunea lui, îi place sa redea ,,viața” caselor pe care le vede pe strada, cu trecutul lor, mai fericit sau mai trist. Viața lui Petru Zomant a fost și este dedicată desenului și pictatului. După atâtea cuvinte, să vedem și niște tablouri minunatefie pe internet, fie în expoziție. Numai bine și frumos tuturor! Și nu uitați să zâmbiți! Aristotel Bunescu, gazetar specializat pe arta plastică
Vernisajul expoziției de fotografie „În oglinda migrației”, realizată de Jörg Müller
Casa de Cultură „Friedrich Schiller”, în colaborare cu Institutul Goethe București, vă invită luni, 22.05.2023, ora 18.00, la vernisajul expoziției de fotografie „În oglinda migrației”, realizată de Jörg Müller (Germania).
Vernisajul expoziţiei de pictură personală „RĂDĂCINI” realizata de Daniela Carmen PAVEL
Vernisajul expoziției de sculptură și pictură „PĂTIMIRILE DOMNULUI” realizată de Doru Drăgușinhref=”http://nini.qsl.ro/yo3ccc/2023/Patimirile%20Domnului/index.html”>Foto: Nini Vasilescu În cadrul evenimentelor dedicate promovării artistilor plastici contemporani Casa de Cultură „Friedrich Schiller” organizeaza în 13.04.2023, ora 18.00 vernisajul expoziției de sculptură și pictură „PĂTIMIRILE DOMNULUI” realizată de Doru Drăgușin. Prezintă: Ana Calina GARAȘ DORU DRĂGUȘIN s-a născut la 29 iulie 1954, în comuna Nicolae Titulescu, județul Olt. 1979 – absolvă Institutul de Arte Plastic „Nicolae Grigorescu”, secția sculptură, clasa profesorului Paul Vasilescu; 1979-1984 – burse de specializare ale UAP; 1982-1984 – primele două expoziții personale, la galeriile Kalinderu (reconstituire Ştefan Luchian) şi Galateea; 1984 – devine membru al Uniunii Artiştilor Plastici (UAP); Studii de specializare în Cehia, Germania, Italia, Belgia, SUA; Participă la numeroase expoziţii de grup şi tabere de creaţie, în ţară: Măgura, Căsoaia, Costineşti, Gurghiu, Sighetu Marmaţiei Călăraşi, Piteşti, Tr. Severin, Dervent, Roşiorii de Vede – şi în străinătate – Bulgaria, Italia, Cehia, Germania, Franţa, Belgia, SUA. Monumente-portrete: Nicolae Titulescu, Constantin Brâncuşi, Mihai Eminescu, Gala Galaction, Mihail Kogălniceanu, Marin Preda. PREMII ȘI BURSE: 1997 Locul I – Concurs monument (portret) Gr.T. Popa, Iași; 1993 Locul I – Concurs National pentru monumentul „Nicolae Titulescu”, Brasov; 1988 Mențiune individuală, medalie de aur de grup, Bienala Internaționala „Dantesco” Ravenna, Italia; 1982-1984 Bursa „Atelier”, București; 1981 Bursa Uniunea Artiștilor Plastici din România; 1979-1980 Bursa Academiei de Artă „Nicolae Grigorescu”, București; 1979 – Premiul Revistei „Amfiteatru”. EXPOZIȚII PERSONALE: 2014 – Galeria ICR Paris și Asociația culturală franco-romană din Paris; 2012 – Expoziție Primăria Sectorului 6; 2011-2012 – Expoziție de artă monumentală Castel Cantacuzino Bușteni (marmură, bronz, piatră); 2011 – Expoziție personală Primăria Urziceni; 2011 – Sala Brâncuși, Sala Palatului, București; 2011 – Expoziție cu tema „Dacii” la Muzeul Național de Istorie a României; 2010 – Grup statuar „Geneze” (colecție particulară), Cornu; 2009 – Granit roșu în memoria jurnalistului belgian căzut la Revoluția Română din 1989; 2009 – Placa din granit și bronz pentru împlinirea a 550 ani de existență a orașului București; 2008 – „Geneza” din bronz, cu o înălțime de 2,50 m, înconjurată de „Geneze” din marmură cu înălțimi cuprinse 0,80m și 1,40m; 2008 – Expoziție personală de sculptură și desen „Orizont”; 2007 – Monument din bronz granit Constantin Brâncuși; 2007 – Expoziție personală cu 64 de lucrări, Râmnicu Vâlcea; 2006 – Expoziție personală de sculptură și culoare – marmură, bronz, lemn, Galeria Orizont, București; 2006 – „Portret Nicolae Titulescu” – Berna – sculptură monumentală din bronz cu granit; 2004 – Expoziție personală de sculptură și culoare – marmură, bronz, lemn, pictură și desen, Galeria Orizont, București; 2002 – Monument Nicolae Titulescu din bronz;0 2001 – Expoziție personală – marmură și bronz, Italia, Roma; 2000 Expozitie personală, 120 lucrări – marmură, granit, inox, lemn și desen, Grigny, Paris; 1998 „Geneza”, expoziție personală – inox, Centrul Cultural Francez, Iași; 1997 Expoziție personală, 27 sculpturi din marmură, New York; 1997 Expozitie personală, 27 sculpturi din marmură, New Jersey. EXPOZIȚII DE GRUP: 2005 Expoziție de grup Tokio, Japonia LUCRĂRI MONUMENTALE: 2010 – Cap monumental „Mihai Eminescu”, marmură; 2010 – La Cornu grup statuar „Geneze”, colecție particulară; 2009 – Granit roșu în memoria jurnalistului belgian căzut la Revoluția Română din 1989; 2009 – Placă granit și bronz – 550 ani de existență a orașului București; 2008 – ”Geneza” bronz 2,50 m, înălțime înconjurată de geneze, marmură; 2007 – Portret „Nicolae Titulescu”, sculptură monumentală din bronz cu granit, Berna, Elveția; 2007 – „Mihail Kogalniceanu”, lucrare monumentală bronz – granit; 2007 – „Constantin Brâncuși”, monument bronz – granit; 2006 – Portret „Nicolae Titulescu”, piatra – granit , comuna Titulești, Olt; 2002 – Monument „Nicolae Titulescu”, bronz – granit, Geneva, în fața sediului O.N.U.; 2001 – Bustul „Mihai Eminescu”, marmură, București; 1996 – Monument (portret) „Constantin Brâncuși”, granit, Lessines, Belgia; 1989 – 200 de ani de la Revoluția Franceză – relief din bronz, Grand Palais, Paris. SIMPOZIOANE: 1983 – 2008 Sculpturi și picturi în colecții particulare din: Austria, Belgia, Franta, Elvetia, S.U.A. Italia, România; 1983 – 2003 Documentare artistice: Cehia, Germania, Italia, Franta, Belgia, S.U.A.; 1975 – 2008 Simpozioane de sculptură: Călărași, Buzău, Costinești, Arad, Gurghiu, Bulgaria, Sighetul Marmației, Pitești, Turnu Severin, Roșiori de Vede, Dervent. FASCINAȚIA UNUI ÎNGER Dacă ne-am înălța deasupra pământului, am observa că meridianul ce trece prin Roșiorii de Vede e ca un ciorchine îndesat de personaje care au reușit să absoarbă raze din paleta variată a curcubeului dăruitor de talent. N-am să înșirui acum pe toți cei care întindeau mâna spre cer după el și se bucurau de generozitatea lui. O voi face odată, amintindu-mi de cât mai mulți dintre aceștia. Ceea ce îmi stăruie în memorie, este faptul că, ancorat într-un proiect, oricine, oricât ar fi umblat să dea peste talent pe străzile orașului, având mare trebuință de el, uneori obosea căutându-l. Eu, unul, știam unde am să-l găsesc. La o cafea cu Doru Drăgușin. Ambii, relaxați. Plecați, și eu și Doru, din urbea adolescenței noastre, drumurile ni s-au intersectat destul de rar o vreme. Într-o zi, doar ce coborâsem din avionul ce mă aducea de la o conferință din afara țării, am auzit în taxi de la un post de radio: „Pe 15 aprilie 2002, la sediul Națiunilor Unite din Geneva, în prezența prim-ministrului român și al atâtor personalități ale diplomației mondiale, a fost dezvelită statuia lui Nicolae Titulescu, operă a sculptorului român Nicolae Doru Drăgușin.” Ei, așa da confrate, concetățean, prieten: glorie internațională. Dar nu aceasta a căutat Doru în viața lui, ci munca susținută. Este incredibil cât a putut crea! Lucrările lui sunt răspândite pe mapamond. Îngerii săi veghează la o lume mai bună, în care arta să-i unească pe toți oamenii și în rândul căreia să-și ducă și românii soarta în pace. E prea prețios spus? Deloc. E doar modestul meu înțeles al mesajului sculptorului, pe care-mi doresc să-l revăd cât mai mult lucrând până la topirea lui în operă. (Costel Nedelcu, membru al Uniunii Scriitorilor din România)
Vernisajul expoziţiei de artă plastică „Caleidescop” – Salonul de primăvară
Primăria Municipiului București prin intermediul Casei de cultură „Friedrich Schiller”, organizeaza joi, 6 aprilie 2023, ora 17.00, vernisajul expoziţiei de artă plastică „Caleidescop” – Salonul de primăvară.
Vernisajul expoziției de fotografie „MICUL PARIS – altă viziune”, realizată de PHILIPPE SALMON (Franța).
Casa de Cultură „Friedrich Schiller” prin Direcția Cultură, Învățământ, Turism a Primăriei Municipiului București (PMB) vă invită joi, 09 februarie 2023, 18.00 la vernisajul expoziției de fotografie „MICUL PARIS – altă viziune”, realizată de PHILIPPE SALMON (Franța).
Prezintă: Roxana Păsculescu
Participă: Sanda Buțiu, Maria Nițu
Coordonatorul proiectului: Andi Dumitrache
Philippe Salmon s-a născut la Paris, astăzi trăiește împărțit între Vallée de Chevreuse (lângă Paris) și România (în principal București) țara sa… de suflet, ţara sa… de dor! Pasiunea lui nu datează de ieri, de azi! Copil fiind, era deja „cufundat” în cuvele cu revelator și fixator din laboratorul tatălui său. Aşadar, este firesc ca la 15 ani sǎ facǎ primii paşi ca fotograf autodidact cu aparat foto Zenith de 50 mm. Au trecut zile, luni și ani, au trecut și aparatele, lentilele s-au spart, s-au pierdut, s-au furat… și a apărut digitalul! Astăzi pensionar, se dedică din plin acestei pasiuni, este membru al Clubului Foto Gif cu care participă la competiții naționale de profil. Este specializat în «street photography» și pentru asta hoinǎreşte pe străzi kilometri întregi observând oamenii, atitudinile, comportamentele lor. Și asta, mereu cu respect şi afecţiune pentru oameni! Philippe Salmon a fost inspirat de nume celebre din lumea fotografiei precum Henri Cartier-Bresson, Raymond Depardon, Jeanloup Sieff, Robert Frank, Willy Ronis și mulți alții.
Expoziţii:
Château de Belleville, Gif, 2019 Fête des Artistes, Gif, 2019, 2021, 2022 şi astǎzi, la Casa de Culturǎ Friedrich Schiller din Bucureşti, prima sa expoziţie internaţionalǎ.
Street photography
Street photography contemporană este diferită de cea din trecut, în special pentru că, în trecut, reprezenta în esență fotografia documentară, în timp ce acum este orientată către o fotografie mai concentrată pe expresie și atmosfera înconjurătoare. Să-i dăm puțină vizibilitate! Voi folosi definiția din Wikipedia: ”Street photography” este o ramură a fotografiei al cărei subiect principal este prezenţa umană, directă sau indirectă, în situații spontane și în locuri publice precum stradă, parcuri, plaje, magazine universale sau demonstrații”. Pe scurt, Omul este cel care se află în centrul atenţiei. Street photography este în esență arta de a observa, de a te bucura de momentul potrivit, de a surprinde un moment într-o fracțiune de secundă, de a spune o poveste, fie amuzantă, fie tristă; surprinde o stare de fapt, dar nu este nici o satirǎ, nici o critică a vieții noastre. Nu vreau ca oamenii să confunde street photography cu fotografiile paparazzilor. În fotografia stradalǎ nu urmărim o anumită persoană. Eu cred că acest tip de fotografie, pentru a avea succes, trebuie să provoace, să vorbească de la sine, fără comentarii. Scopul acestei teme este de a împărtăși emoții și sentimente. Observația rămâne, în ochii mei, înainte de tehnică, principala calitate a unui fotograf stradal pentru că într-o fracțiune de secundă trebuie să decizi dacă faci sau nu o fotografie. Recunosc că există o mulțime de rateuri! Din punct de vedere tehnic, practicarea acestui tip de fotografiere constă deseori în abordarea subiectului, eventual urmărirea acestuia, chiar depǎşindu-l, pe cât posibil fǎrǎ sǎ observe sau să fie deranjat. Se poate întâmpla totuși ca subiectul nostru să „joace jocul” lăsându-se în mod voluntar fotografiat, dar acest caz este destul de rar și adesea face fotografia mai puțin spontană. Fotografia stradalǎ este o temă destul de specială căreia mă dedic cu plăcere pentru că îmi place să-mi observ semenii. Aș defini această practică fotografică ca fiind arta de a arăta ceea ce toată lumea privește, dar nu vede. Observația rămâne cuvântul cheie în fotografia stradalǎ! Și asta vreau să vă împărtășesc. În sfârșit, l-aș cita pe Henri Cartier-Bresson care spunea: „Fotografia este o atitudine, un mod de a fi, un mod de viață”.
În primul rând, aș dori să le mulțumesc doamnelor: Mariana Duliu: manager al Casei de Cultură „Friedrich Schiller”, Roxana Păsculescu: jurnalist Radio România Cultural Sanda Buțiu: pictor (membru al Uniunii Artiștilor Plastici) Maria Nițu: scriitoare (membru al Uniunii Scriitorilor din România), prietenului meu Andi Dumitrache pentru ajutorul său prețios precum și soţiei mele care are rǎbdarea sǎ susţinǎ un fotograf! (Philippe Salmon).
Dr. Roxana Păsculescu a urmat cursurile Facultății de Istoria și Teoria Artei a Universității Naționale de Arte București, facultate absolvită în 1996. Din anul 1997 este redactor de specialitate la Radio România Cultural.
Cu sinceritate și fără ostentație
Interesul pentru cadrul exterior, mai cu seamă, dar și pentru cel interior indică limpede cele două trasee majore ale fotografiei lui Philippe Salmon. Dincolo de această primă observație -reprezentare grafică simplificată a unei opere profunde- fiecare dintre cele două direcții oferă privitorului vederi detaliate ale unei gândiri particulare, care surprinde cu înțelegere, adevărul unui moment. Pentru cadrul exterior, citadin cu predilecție, indiferent dacă rolul major compozițional îl are peisajul arhitectural sau dimpotrivă, „peisajul” uman, lumina naturală a zilei joacă un rol fundamental. Dincolo de aceasta, care conferă compoziției prin rețeaua de lumini și umbre creată, o dinamică aparte, poziționarea artistului cu sinceritate chiar în scena surprinsă, caracterizează consecventul demers al fotografului. În majoritatea lucrărilor sale, Philippe Salmon descoperă omul relaxat, nepregătit să devină nemuritor într-o fotografie. Emoția fotografului stă în decizia de a declanșa aparatul în fața subiectului. Fără să stingherească sau să compromită realitatea obiectivă, Philippe Salmon vede, observă și decide fără ostentație ce imagine are un statut de simbol, amintire sau strigăt. (dr. Roxana Păsculescu, istoric și critic de artă, jurnalist Radio România Cultural
Evenimentul se va desfășura în limba română, intrarea este liberă. Participarea la eveniment în sistem online: transmiteți un e-mail la adresa cultura@casaschiller.ro. Joi, 09 februarie 2023 veți primi în timp util link-ul de conectare la conferința online.
Conferința va putea fi vizionată online din 16 februarie 2023 pe site-ul și pagina de facebook a instituției.
Expoziția de fotografie PARISUL, ORAȘUL MARILOR VISE
În cadrul evenimentelor dedicate prezenței culturii noastre în Europa, Primăria Municipiului București și Casa de Cultură „Friedrich Schiller” prezintă marți 26 iulie 2022, ora 17,30 Expoziția de fotografie PARISUL, ORAȘUL MARILOR VISE, realizată și prezentată de Dr. Klaus FABRITIUS, Președintele FDGR-Regiunea Extracarpatică.
”Este oare într-adevăr posibil de pildă , să iubești destul Parisul fără să-l iubești mai mult ?”
Henry JAMES (1843-1916)
Va fi prezentat Atelierul sculptorului Constantin BRÂNCUȘI din Paris și cartea ” Constantin Brâncuși și influența sa asupra sculpturii secolului al XX-lea, autor Ingo Gerhard GLASS, Editura Vinea, București.
Coordonatorul proiectului Aurora FABRITIUS
” PARISUL – fermecătorul fermecat”
James JOYCE (1882-1941)
” Oare de unde vine FASCINAȚIA acestui oraș?
Din prețuirea istoriei, a unor personalități precum Regina Maria Antoaneta și liderul militar și politic Napoleon Bonaparte? din construirea unor edificii inedite și impresionante precum La Tour Eiffel și Arcul de Triumf? de la prezența impunătoare a Catedralelor Notre-Dame sau Sacre Coeur, de la concurența Artelor, Literatură, Film sau Muzică? de la respectul comemorativ al marilor Cimitire, renumite …? de la Șansoneta atât de bine reprezentată de Maurice Chevalier, Jacques Brel, Charles Aznavour sau Mireille Mathieu ? sau de la Edith Piaf, cea unică în secol? de la acordeonul tradițional care acompaniază aceste nostalgice compoziții? de la Buchiniștii de pe Malul râului Sena? de la grandioasele Grădini Luxemburg ? de la celebrii actori de comedie Bourvil, Fernandel sau Louis de Funes ?…..să fie Cartierul Latin, Moulin Rouge sau Crasy Horse Cabaret o invitație ? De ce nu !
Realitatea acestei fascinații o certifică și atracția către muzeele Parisului, excelent organizate, afluența fantastică permanentă pentru ofertantul Muzeu Louvre, casele memoriale exemplare Victor Hugo, Honore de Balzac sau Auguste Rodin…..?
Parisul a însemnat dintotdeauna competitivitate, profesionalism, opulență financiară. Tradiția acestor factori și menținerea lor i-a asigurat frumoasei capitale de pe Sena trăinicia unui Turism susținut, benefic și rentabil. Deloc neglijabil!
Prosperitatea unei vieți intelectuale aduce un uriaș beneficiu nu numai unui oraș precum Parisul, onorează întreaga Viață franceză !
Parisul i-a primit și recunoscut pe compozitorul George Enescu, pe dramaturgul Eugen Ionescu, pe scriitorul filosof Emil Cioran cât și pe marele Sculptor Constantin Brâncuși. Iată vizita în Atelierul artistului din Hobița care a influențat sculptura europeană a secolului XX. Prețuirea artelor susține demnitatea unei țări, Educația atrage respectul societății!
Popasurile acestei Expoziții de fotografie, excelente, semnificative, prioritare reprezintă numai o picătură fericită din atmosfera, încântarea și starea create de o vizită la Paris.
In fața Mona Lisei lui Leonardo da Vinci sau a unei sculpturi create de Michelangelo Buonarroti veți întâlni mereu mulți, foarte mulți americani, japonezi, spanioli, germani, polonezi, ruși, români…
Fascinația continuă!
Când rostești cuvântul PARIS te gândești imediat la comorile sale Notre Dame, Place de la Concorde, Grădinile Tuileries, Arcul de Triumf, Bulevardul Champs Elysees, Grădinile Luxemburg, Palais Royal , Montmartre, Moulin Rouge , Sacre Coeur….. care alt oraș oferă atât de multă încântare?
Pentru milioane de turiști devin reale cuvintele scriitorului Louis ARAGON, 1897-1982 ” Dacă îmi veți smulge inima veți vedea în ea Parisul ”
Klaus FABRITIUS
„ Tristan TZARA, B. FUNDOIANU, Victor BRAUNER, M.H.MAXY, Marcel IANCU, Jules PERAHIM, Constantin NISIPEANU, Ilarie VORONCA, Stephan ROLL, Ion VINEA, Gellu NAUM, Geo BOGZA, Ion BARBU, Dimitrie PACIUREA, Hans MATTIS TEUTSCH și nu în ultimul rând Constantin BRÂNCUȘI sunt doar numele câtorva personalități dintre cele care au scris istoria AVANGARDEI ROMÂNEȘTI la PARIS la începutul secolului XX. Nume grele, timpul a confirmat !
Poeți, prozatori, dramaturgi , arhitecți, graficieni, scenografi, sculptori…oameni de artă care au ales libertatea exprimării, exhibarea, ultra modernismul…
Au cucerit, au convins, au făcut Școală, au fost dascăli universitari, au lăsat o Operă de neegalat, patrimoniu și în zilele noastre. Au depășit granițele, cu talent autentic!
I-au admirat și analizat nenumărați critici din lume, cât și distinsul brâncușolog Barbu BREZIANU.
Clasă, Rafinament !
Cotele actuale ale operelor celor mai mulți sunt de neimaginat.
Merit !
Prezența lor în muzeele lumii atrag vizitatorii ca un magnet.
Deloc întâmplător!
La o simplă re-evaluare ne putem îmbogăți spiritual …..
Este AVANGARDA ROMÂNEASCĂ care a cucerit lumea de pretutindeni cu literele și arta create… tot în orașul artelor, PARIS !”
Aurora FABRITIUS
„ Trebuie subliniat că tocmai datorită faptului că autorul, un sculptor de talie europeană este foarte la curent cu sculptura secolului al XX-lea, fiind deopotrivă exeget al artei brâncușiene – a fost el în măsură să poată investiga creația confraților săi. În plus, a lucrat ca un adevărat cercetător științific prezentând un text asemănător unui dosar întocmit conform canoanelor procedurale ale Istoriei Artelor. (…) Antologia lui Ingo Glass cuprinde aproximativ 300 de atari imagini, unele surprinzătoare, culese din creațiile colegilor săi din Germania, Franța, Anglia, Italia, Spania, Finlanda, Elveția, Belgia, Olanda, Luxemburg, Polonia, Cehia, România, Ungaria – dar și din Japonia, Chile, Statele Unite- la care s-ar mai fi putut adăuga și Australia, cu Bert Flugelman.”
Barbu BREZIANU, 1909-2008, Cuvânt înainte „ Brâncuși – Opera și ideile fundamentale”
Evenimentul se va desfășura în limba română, intrarea este liberă.
Conferința va putea fi vizionată și online din 21 iunie 2022 pe site-ul și pagina de facebook a instituției.
Participarea la eveniment la sediul instituției cu o programare prealabilă: e-mail cultura@casaschiller.ro, info@casaschiller.ro, sau telefon 021.319.26.88.
Participarea la eveniment în sistem online: transmiteți un e-mail la adresa cultura@casaschiller.ro. Marți, 14 iunie 2022 veți primi în timp util link-ul de conectare la conferința online.
Lansarea albumului fotografic „SĂLBATIC ȘI LIBER”, semnat de Dr. Klaus FABRITIUS Casa de Cultură „Friedrich Schiller”, Primăria Municipiului București în colaborare cu F.D.G.R.–Forumul Regiunea Extracarpatică și F.D.G.R. București organizează marți, 07.12.2021 la ora 14.00 la sediul Casei Schiller din Str. Batiștei nr. 15 lansarea albumului fotografic „SĂLBATIC ȘI LIBER”, semnat de Dr. Klaus FABRITIUS și artistul plastic Eduard DULDNER. Albumul a apărut la Editura Honterus, Sibiu în anul 2021, fiind tipărit cu sprijinul financiar al Departamentului pentru Relații Interetnice, Guvernul României și al Forumului Democrat al Germanilor din România-Forumul Regiunea Extracarpatică în anul 2021. Prezintă: Dr. Klaus FABRITIUS. Participă: Christiane Gertrud COSMATU, Președintele F.D.G.R. București. Evenimentul se va desfășura în limba română și germană. Intrarea exclusiv cu invitație. Totodată, în perioada 08-23 decembrie 2021, între orele 10.00 -16.00 vă invităm să vizitați la sediul din Str. Batiștei nr. 15 expoziția de fotografie „SĂLBATIC ȘI LIBER”, realizată de dr. Klaus FABRITIUS. Expoziția va putea fi vizionată și online pe site-ul și pagina de facebook a instituției. „Sălbăticia, animalele sălbatice sunt termeni creați de om și care ascund o notă de necunoscut, de taine, de teamă, un imperiu al enigmelor, în fapt nu omul este cel care este amenințat de animalele sălbatice și de sălbăticie, ci exact invers, sălbăticia este amenințată de om. Omul a ocupat o bună parte din teritoriul lor, a invadat modificând sălbăticia sau mai bine spus a transformat-o în teren agricol sau localități rurale și urbane. Industria, generată de el, și produsele ei amenință existența sălbăticiei. Aceste modificări au condus la dispariția unui mare număr de viețuitoare, chiar la dispariția unor specii. În confruntarea animalelor cu omul, cele mai multe dintre ele au fugit, numai o mică parte dintre ele l-au însoțit sau s-au integrat. Mai vizibil a fost acest fenomen la animalele mari, precum ursul sau lupul, mai puțin vizibil la cele mici, precum insectele, unde se consideră că au dispărut jumătate din numărul lor. Diversitatea ființelor în natura încă sălbatică, biodiversitatea reprezintă un indicator prețios pentru sănătatea Planetei. Albumul de fotografii „Sălbatic și liber” este dedicat ”sălbăticiei” mamiferelor, păsărilor, dar și viețuitoarelor mai puțin cunoscute, precum salamandra, gușterul, scorpionul, călugărița sau altor specii de insecte. Unele ne încântă când le vedem, precum fluturii, altele ne îngrozesc sau ne provoacă frică, precum șerpii sau vădua neagră. Albumul de fotografii „Sălbatic și liber“ își propune să ne readucă mai aproape Natura de care ne- am depărtat. Constatăm cu îngrijorare, copiii deosebesc la o vârstă fragedă cel puțin 10 mărci de mașini dar nu mai cunosc 10 plante sau păsărele diferite. Chiar și mulți dintre adulți s-au depărtat de Natură, ursul este cunoscut de toată lumea, dar câți dintre ei știu că în stolurile de vrăbii adeseori sunt două specii deosebite, vrabia de casă și vrabia de câmp ? Vrabia de casă este mai frecventă în aglomerările urbane, cu cât ne îndepărtăm de aceste zone apare în stol și vrabia de câmp.” (Dr. Klaus Fabritius) Dr. Klaus Fabritius, membru titular al Academiei de Științe Agricole și Silvice din România, cercetător științific cu peste 250 de lucrări de specialitate (entomofaunistică, combatere biologică) publicate în reviste de prestigiu din țară și străinătate este semnatarul a peste 10 volume științifice, primind Diploma de excelență din partea Universității „Ioan Cuza” din Iași. Klaus Fabritius este președintele Asociației Române pentru Combaterea Vectorilor în Igiena Publică (ARCVIP), președintele Forumului Democrat al Germanilor din România – Regiunea Extracarpatică, membru fondator al Clubului Humboldt România. Accesul publicului se va face cu respectarea reglementărilor pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2: Ministerul Sănătății, Adeverință de vaccinare (persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare; CNAS, Certificat de Concediu medical Seria CCMAO (persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2); Test RT-PCR (persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore); masca este obligatorie. Vernisajul expoziției de fotografie BRUKENTHAL ȘI SIBIUL SĂU/ BRUKENTHAL UND SEIN HERMANNSTADT Primăria Municipiului București, Forumul Democrat al Germanilor din România – Regiunea Extracarpatică și Casa de Cultură Friedrich Schiller” (str. Batiştei nr. 15) organizeaza luni 08 noiembrie 2021, ora 17.00 la sediul (str. Batiştei nr. 15) Casei Schiller la vernisajul expoziției de fotografie BRUKENTHAL ȘI SIBIUL SĂU/ BRUKENTHAL UND SEIN HERMANNSTADT, realizată de Dr. Klaus FABRITIUS la împlinirea celor 3 secole de la nașterea lui Samuel von Brukenthal (1721-1803). Prezintă: Dr. Klaus FABRITIUS, Președintele Forumului Democrat al Germanilor din România – Forumul Regional-Regiunea Extracarpatică Participă: Thomas ȘINDILARIU, Subsecretar de stat Departamentul pentru Relații Interetnice, Guvernul României Christiane Gertrud COSMATU, Președintele Forumului Democrat al Germanilor din România, București „În anul 1721, acum 300 de ani, s-a născut la Nocrich bunul organizator, guvernatorul și reformatorul Transilvaniei, cât și colecționarul, baronul Samuel von Brukenthal. La o vârstă fragedă se mută la Sibiu unde iși va petrece restul vieții. În anul aniversar 300 “orașul lui” și Guvernul României i-a dedicat o expoziție itinerantă “Samuel von Brukenthal – un European timpuriu”, o expoziție care ilustrează vasta lui activitate. Casa Friedrich Schiller marchează acest eveniment cu o expoziție care arată imagini recente din preajma Baronului, martorii istoriei care au existat și în timpul Baronului. Locul lui de naștere Nocrich, satul din apropiere Hosman unde au locuit apropiații familiei, reședinta sa de vară de la Avrig și Sibiul lui iubit . Imagini din Piața Mare și Mică, a palatului Brukenthal locul muzeului de azi, ale bisericii evanghelice, fortificațiilor, caselor și acoperișurilor.“ (Dr. Klaus Fabritius) Participarea la eveniment cu o programare prealabilă: e-mail info@casaschiller. ro, sau telefon 021.319.26.88. (Sala de conferințe va funcționa la o capacitate maximă de 30% din spațiul disponibil, cu respectarea regulilor de distanțare fizică) Evenimentul va putea fi vizionat din 15 noiembrie 2021 pe site-ul și pagina de facebook a instituției. Accesul publicului se va face cu respectarea reglementărilor pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2: Ministerul Sănătății, Adeverință de vaccinare (persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare; CNAS, Certificat de Concediu medical Seria CCMAO (persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2); Test RT-PCR (persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore); masca este obligatorie.
Expoziția de fotografie „BIODIVERSITATEA DIN BUCURESTI: ÎNARIPATELE DIN PARCUL HERESTRĂU”
Cu ocazia marcării la 22 mai 2021 a Zilei Internaționale a Biodiversității Casa de Cultură „Friedrich Schiller”, Primăria Municipiului București și Forumul Democrat al Germanilor–Forumul Regiunea Extracarpatică vă invită să vizionați online, începând cu 31 mai 2021 vernisajul expoziției de fotografie „BIODIVERSITATEA DIN BUCURESTI: ÎNARIPATELE DIN PARCUL HERESTRĂU”, realizată de dr. Klaus FABRITIUS, Președintele F.D.G.R. Forumul Regional – Regiunea Extracarpatică. Va participa Christiane Gertrud COSMATU, Președinta FDGR București. Expoziția poate fi vizitată zilnic între orele 10.00 -16.00 în perioada 31.05.- 10.06.2021. Informații: e-mail info@casaschiller. ro, sau telefon 021.319.26.88 Expoziția va putea fi vizionată și online pe site-ul și pagina de facebook a instituției, începând cu 31 mai 2021. „Parcul, cu o vechime de peste 80 de ani este situat în Nordul Bucureștiului și are o suprafață de 184 ha (74 ha lac + 110 ha parc). Astăzi poarta numele de „Regele Mihai I al Romaniei”. A luat naștere după asanarea zonei mlăștinoase a râului Colentina între anii 1932-1937 și crearea lanțului de lacuri din nordul capitalei, Băneasa, Herestrău, Floreasca. Spațiul dintre lac și Arcul de Triumf a fost amenajat cu alei, arbori, arbuști și flori. Cu plantarea s-a ocupat horticultorul șef al acelor vremuri, Friedrich Rebhun, specialist care a contribuit si la amenajarea parcului Cișmigiu. În existenta sa parcul a suferit relativ puține intervenții, amintim doar Muzeul Satului (înființat, la inițiativa lui Dimitrie Gusti, odata cu parcul Herestrău), Teatrul de Vară (1956) și Grădina Japoneză (1998). Limitele actuale ale parcului datează din anul 1951. O bună parte a arborilor , plantați la prima amenajare, sunt arbori maturi care oferă un spațiu vital pentru numeroase specii de păsări, iar oglinda lacului un refugiu, loc de hrănire și odihna pentru numeroase specii de păsări acvatice. Malurile lacului fiind amenajate, iar zonele mlaștinoase asanate, au ca urmare lipsa speciilor tipice pentru zonele umede, însă parcul a fost amenajat pentru recreere, aripatele instalându-se ,cu rare excepții, în mod spontan. Oglinda lacului este populată de pescaruși și rațe, în numar mai mare în anotimpul rece, perioada în care se adaugă și mai multe exemplare de cormoran pitic. Dar avem și surprise atunci când zărim o specie invazivă, precum rața mandarin. Din când în când apar pe apă și specii tipice de parc, precum lebada neagră, se înțelege eliberată de administrație. Dacă părăsim zona apei și ne îndreptăm spre zona cu arbuști, observam în primul rând mierlele, pasărelele care pe langă cele doua specii de vrăbii (vrabia de casa și vrabia de câmp), sunt mai îndrăznețe și își văd de treabă și în prezența trecătorilor. Dacă ne ridicăm ochii și cercetăm mai cu atenție arboretul matur, observăm pițigoii (exista trei specii diferite, pițigoiul mare, mai comun, cel albastru și cel sur, mai rar). Dar avem și alte surprise, precum ticleanul, bot grosul, florintele, și cojoaca. O altă prezență, care mai întâi o auzim și pe urmă o vedem sunt speciile de ciocănitori (cel putin trei la numar, ciocănitoarea pestriță, cea de stejar și ghionoaia). Cu puțină răbdare putem observa și pe cel mai mic reprezentant, o păsărică mult mai mică decat vrabia, care fosnește prin frunzarul locurilor mai deschise, cu numele de ochiul boului, nume datorat faptului că nu este mai mare față de ochiul cornutelor. Poate cel mai des, fie pe jos fie în zbor sunt, pe lângă vrăbii, nelipsitele ciori și porumbei reprezentanții tipici pentru localităti. Surprizele nu lipsesc, cu ochii deschiși și multă atenție în plimbarea prin parc nu ne plictisim niciodată. În expoziția de față puteții vedea fotografii ale acestor zburătoare, fotografii a caror realizare a necesitat multe ore de plimbare . Să nu uităm: Biodiversitatea din parc,în special aceea a păsărilor, reprezintă un indicator de sănătate pentru capitală.” (Dr. Klaus Fabritius) Dr. Klaus Fabritius, membru corespondent al Academiei de Științe Agricole și Silvice din România, cercetător științific cu peste 250 de lucrări de specialitate (entomofaunistică, combatere biologică) publicate în reviste de prestigiu din țară și străinătate este semnatarul a peste 10 volume științifice, primind Diploma de excelență din partea Universității „Ioan Cuza” din Iași. Klaus Fabritius este președintele Asociației Române pentru Combaterea Vectorilor în Igiena Publică (ARCVIP), președintele Forumului Democrat al Germanilor din România – Regiunea Extracarpatică, membru fondator al Clubului Humboldt România. Accesul publicului se va face cu respectarea reglementărilor pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2.
Expoziția de pictură și grafică „Spectacol”
Expoziție de fotografie „SĂLBATIC ȘI LIBER”
Casa de Cultură „Friedrich Schiller”, Primăria Municipiului București și Forumul Democrat al Germanilor–Forumul Regiunea Extracarpatică vă invită să vizitați la sediul din Str. Batiștei nr. 15 expoziția de fotografie „SĂLBATIC ȘI LIBER”, realizată de dr. Klaus FABRITIUS, Președintele F.D.G.R. Forumul Regional – Regiunea Extracarpatică. Program vizitare: de luni până vineri între orele 11.00-15.30 și miercuri între orele 11.00 -17.30, în perioada 21.01. – 26.02.2021, cu o programare. (e-mail info@casaschiller. ro, sau telefon 021.319.26.88)
Expoziția va putea fi vizionată și online pe site-ul și pagina de facebook a instituției. „Sălbăticia, animalele sălbatice sunt termeni creați de om și care ascund o notă de necunoscut, de taine, de teamă, un imperiu al enigmelor, în fapt nu omul este cel care este amenințat de animalele sălbatice și de sălbăticie, ci exact invers, sălbăticia este amenințată de om. Omul a ocupat o bună parte din teritoriul lor, a invadat modificând sălbăticia sau mai bine spus a transformat-o în teren agricol sau localități rurale și urbane. Industria, generată de el, și produsele ei amenință existența sălbăticiei. Aceste modificări au condus la dispariția unui mare număr de viețuitoare, chiar la dispariția unor specii. În confruntarea animalelor cu omul, cele mai multe dintre ele au fugit, numai o mică parte dintre ele l-au însoțit sau s-au integrat. Mai vizibil a fost acest fenomen la animalele mari, precum ursul sau lupul, mai puțin vizibil la cele mici, precum insectele, unde se consideră că au dispărut jumătate din numărul lor… Expoziția cu motto-ul „sălbatic și liber“ își propune să ne readucă mai aproape natura de care ne-am depărtat. Constatăm cu îngrijorare, copiii deosebesc la o fragedă vârstă cel puțin 10 mărci de mașini dar nu mai cunosc 10 plante sau păsărele diferite.„ WILD & FREI „Wildnis, wilde Tiere, Begriffe vom Menschen geschaffen, beinhalten Zurückhaltung, Angst, Bedrohung. Tatsache ist das nicht die Wildnis den Menschen bedroht, sondern der Mensch bedroht die Wildnis. Der Mensch hat die Kulturlandschaft geschaffen, weite landwirtschaftlich genutzte Flächen, Dörfer und Städte gehören heute zum Alltag. Auch die Industrie, die er gegründet hat, und ihre Erzeugnisse bedrücken die Wildnis. Eine Folge dieser Veränderungen ist das Verschwinden vieler Lebewesen und ein Rückgang der Vielfalt. In der Konfrontation mit dem Menschen sind die meisten Tiere geflüchtet, nur ein kleiner Teil folgte der Kultur oder integrierte sich in den neuen Gegebenheiten. Sichtbar war die Tendenz bei großen Tieren, wie Wolf oder Bär, unbemerkter bei kleinen Lebewesen, wie den Insekten, die nur noch zur Hälfte Anwesend sind. Das Insektensterben, schon lange eine Tatsache, aber erst in den letzten Jahren ein aktuelles Thema.Die Biodiversität sagt viel über die Gesundheit unserer Erde aus. Die Asusstellung mit dem Motto „Wild & frei“ soll uns die Natur, die Wildnis, näher bringen. In der Zivilisation unterscheiden die Kleinkinder sicher 10 verschiedene Automarken, 10 Blumen oder 10 Vögel können sie aber nicht nennen.“ (Dr. Klaus FABRITIUS) Dr. Klaus FABRITIUS, membru corespondent al Academiei de Științe Agricole și Silvice din România, cercetător științific cu peste 250 de lucrări de specialitate (entomofaunistică, combatere biologică) publicate în reviste de prestigiu din țară și străinătate este semnatarul a peste 10 volume științifice, primind Diploma de excelență din partea Universității „Ioan Cuza” din Iași. Klaus Fabritius este președintele Asociației Române pentru Combaterea Vectorilor în Igiena Publică (ARCVIP), președintele Forumului Democrat al Germanilor din România – Regiunea Extracarpatică, membru fondator al Clubului Humboldt Român Accesul publicului se va face cu respectarea reglementărilor pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2. Intrarea este liberă.
Expoziția de fotografie „AUGSBURG – MAI MULT DE 2.000 ANI ISTORIE”
FOTO: KLAUS FABRITIUS
Casa de Cultură „Friedrich Schiller”, Primăria Municipiului București și Forumul Democrat al Germanilor–Forumul Regiunea Extracarpatică au organizat expoziția de fotografie „AUGSBURG-
MAI MULT DE 2.000 ANI ISTORIE”, realizată de dr. Klaus FABRITIUS, Președintele F.D.G.R. Forumul Regional – Regiunea Extracarpatică. Manifestarea a fost dedicată aniversării a 30 de ani de la reunificarea Germaniei.
Ilustrația muzicală: Orchestra de suflători „Karpaten – Show”, dirijor Hans Groza.
„AUGSBURG este socotit al treilea oras ca mărime din Bavaria, cu cei 250.000 de locuitori . Fondatorul orașului, împaratul roman Augustus, veghează astăzi asupra orașului în piața primăriei , în vârful unei fântâni.
Clădirea Primăriei este renumită prin sala ei de aur, în care împarații germani au convocat de mai multe ori marile adunări ale imperiului, sală distrusă în 1944, însă restaurată în toată splendoarea ei , în etape, între anii 1980 – 1987.
În apropierea pieții primăriei se află Domul din Augsburg, construit în etape, părțile cele mai vechi având o vechime de peste 1.000 de ani. Cripta romană a catedralei adăpostește o veche madonă sculptată din lemn, dar partea cea mai prețioasă a domului sunt vitraliile din anul 1135, ilustrând profeții, cele mai vechi vitralii din lume care se mai afla în locul în care au fost instalate.
Personalități importante s-au născut în Augsburg. Amintim numai pe Wolfgang Amadeus Mozart și Berthold Brecht.
Este bine să nu uităm că în oraș a fost construit și primul motor diesel de către Alfred Diesel în anul 1897.
Augsburgul se poate mândri și cu primele locuințe sociale. Meșterul Jakob Fugger, un bogataș al timpului, a construit pentru nevoiașii din urbe, 140 de locuințe situate în 67 de căsuțe cu un etaj, cel mai vechi complex din lume, și astăzi utilizat în acelasi scop.
Imagini din aceste comori inedite se regăsesc în expoziție”. (Klaus FABRITIUS)
Dr. Klaus FABRITIUS, membru corespondent al Academiei de Științe Agricole și Silvice din România, cercetător științific cu peste 250 de lucrări de specialitate (entomofaunistică, combatere biologică) publicate în reviste de prestigiu din țară și străinătate este semnatarul a peste 10 volume științifice, primind Diploma de excelență din partea Universității „Ioan Cuza” din Iași. Klaus Fabritius este președintele Asociației Române pentru Combaterea Vectorilor în Igiena Publică (ARCVIP), președintele Forumului Democrat al Germanilor din România – Regiunea Extracarpatică, membru fondator al Clubului Humboldt România.
Orchestra de suflători „Karpaten – Show”, a fost înființată în 1997 la inițiativa lui Hans Groza, a Casei de Cultură „Friedrich Schiller” și a Forumului Democrat al Germanilor din România- Regiunea Extracarpatică și a continuat tradiția renumitei orchestre de suflători „Karpaten Show”, care a concertat la Casa Schiller între 1970 și 1980, sub conducerea lui Emil Franz și Andreas Bretz.
Din 1997 a întreprins turnee organizate la filialele Forumului Democrat al Germanilor din România pentru reprezentanții minorității germane din Brașov, Mediaș, Sibiu, Galați, Iași, Constanța ș.a. Totodată au participat anual la diferite manifestări culturale la Casa Schiller și la Ambasada Republicii Federale Germania în România.
Expoziția se poate vizita la sediul Casei Schiller zilnic între orele 10.30 -13.30, în perioada 24.11. – 30.12.2020, cu o programare: e-mail info@casaschiller.ro, sau telefon 021.319.26.88. Accesul publicului se va face cu respectarea reglementărilor pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2.
Expoziția va putea fi vizionată online pe site-ul și pagina de facebook a instituției.
1. Vernisajul expozitiei de fotografie: IMAGINI DIN CALENDAR – IMPRESII DE TOAMNĂ DIN GERMANIA, realizata de KLAUS FABRITIUS
Casa de Cultură “Friedrich Schiller” a organizat în 08.10.2013 cu prilejul aniversării Zilei Unității Germane vernisajul expozitiei de fotografie Imagini din calendar – Impresii de toamnă din Germania, realizată dr. Klaus Fabritius.
Fondator și președinte al Cubului Leica, aflat sub egida Forumului Democratic al Germanilor din București și a Casei Schiller, Klaus Fabritius dedică această expoziție imaginilor din Germania și toamnei.
Dr. Klaus Fabritius: Membru corespondent al Academiei de Ştiinte Agricole şi Silvice din România, doctor în biologie, Klaus Fabritius , cercetător ştiinţific cu peste 250 de lucrări de specialitate publicate în ţară şi în străinătate, apărute în reviste de prestigiu este autor al peste 10 volume ştiinţifice, primind diploma de excelenţă din partea Universităţii “Ioan Cuza”din Iaşi.Klaus Fabritius este preşedintele Asociaţiei Române pentru Combaterea Vectorilor în Igiena Publică (ARCVIP). Este membru fondator al Clubului Humboldt România, preşedinte al Forumului Democrat al Germanilor din România – Regiunea Extracarpatică. Pasiunile naturalistului Klaus Fabritius sunt: fotografia, călătoriile, ocrotirea naturii și protecția mediului.
Expoziţie de fotografie: „DELTA DUNARII – O LUME SOLITARA” de KLAUS FABRITIUS
Delta Dunării, după câte ştiu, seamănă cu lacul cel cenuşiu, unde pelicanul bătrân stă toată ziua grav, aşteptând un fotograf.” (Marin Sorescu, „De-a Delta Dunării”)
In cadrul manifestărilor dedicate ciclului “Oameni şi locuri importante din cultura română“, Casa de Cultură „Friedrich Schiller” a organizat în 8 septembrie 2014 vernisajul expoziţiei de fotografie „Delta Dunării – o lume solitară”, realizată de dr. Klaus Fabritius. Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Departamentul pentru Relaţii Interetnice, Forumul Democrat al Germanilor.
„Soviel ich weiß, ähnelt das Donaudelta dem grauen See, wo der alte Pelikan den ganzen Tag feierlich weilt, auf einen Fotografen wartend“ Marin Sorescu, „Das Donaudelta“
Im Rahmen der Veranstaltungen, die dem Zyklus „ Wichtige Menschen und Orte der rumänischen Kultur“ gewidmet sind, hat das Kulturhaus „Friedrich Schiller“am Montag, den 8.ten September 2014 die Fotoausstellung „Das Donaudelta – eine einsame Welt“ des Dr. Klaus Fabritius organisiert. Das Ereignis ist in Partnerschaft mit dem Forum der Deutschen aus der außerkarpatischen Region und dem Leica-Klub, Bukarest veranstaltet. „Das Donaudelta geht uns alle an!
Expoziția de fotografie „Bucuria florilor” realizată de dr. Klaus Fabritius
Parcurgând aceste momente dificile alături de toți locuitorii Planetei, colectivul instituției noastre care există online în această primăvară constată cu imensă bucurie în urma contactelor și dialogulului permanent web și facebook cu prietenii fideli ai evenimentelor culturale apropierea caldă, umană stabilită în timp de expozițiile de artă si fotografie prezentate la noi. Primită cu mare căldură Expoziția de fotografie Bucuria florilor realizată de dr. Klaus Fabritius, biolog îndrăgostit iremediabil de Natură și de camera fotografică cuprinde în arhiva sa bijuterii floristice pe care le oferim începând de astăzi , cadou încărcat de simboluri iubitorilor de Frumos! In urma succesului expozitiei un Calendar al institutiei pentru anul 2020 a reprodus în cele 12 luni tot atâtea imagini cu flori. Succes deplin! Demarăm invitatia cu 3 imagini reprezentând Stânjenelul pitic – Zwerg-Schwertlilie, floare cunoscută și sub numele de Rățișoară, floare spontană ocrotită. Poartă numele Zeiței Soarelui(Iris) și apare la sfârșitul primăverii, fiind o plantă perenă. Denumită „orhideea săracului” pentru aparenta sa modestie, Irisul are o noblețe misterioasă și magică pe care ne invită să o descoperim. Autorul fotografiei a surprins și imortalizat farmecul acestui Iris la Domogled Foto 2 și 3 reprezintă Irisul de Cultură, cunoscut tuturor într-o paletă diferită de culori. Admirabil! Gingășia lui este de necontestat. M-am întrebat adeseori de ce Irisul nu a fost răsfățat de arta naturii statice românești ? Nu îl intâlnim în vasele cu flori, numeroase semnate de marii pictori Nicolae Grigorescu sau Ioan Andreescu, nici in Florile de câmp alese cu dragoste de Theodor Aman nu apare, nu l-am văzut în excepționalele tablouri pictate de sensibilul Ștefan Luchian…..toți acești maeștri ai penelului, si nu-l pot omite pe senzaționalul Alexandru Ciucurencu, toți marii floriști români au lăsat o moștenire realmente valoroasă în pictura statică cu flori: trandafiri, crizanteme, liliac, anemone, flori de măr, cârciumărese, lalele sau maci, mai rar Stânjenei…..Ei bine, Irisul nostru drag, Stânjenelul l-a inspirat pe Mihail Ștefănescu, un pictor care a dezvăluit cu talent gingășia si delicatețea acestei superbe flori în efemera sa existență. Ce simbolizează Irisul, de fapt în iubirea sa pentru Lumină? Franța consideră Irisul Floarea Regalității, adăugând-o în Steme, în China el a fost recunoscut ca spirit al Dansului, atestând legătura strânsă între oameni, Irișii sunt mesagerii Iubirii, adresându-se Spiritului, iar în funcție de culoare ei definesc Credința si Speranța, cel alb aducând cu sine Puritatea…Să mai amintim utilitatea acestei flori încântătoare în medicină, cosmetică și industria alimentară? Aceste gânduri invită la explorarea fiecărei flori, spontane sau de cultură, căci prezența fiecăreia în artă, muzică sau literatură nu este intâmplătoare, este încărcată de simboluri… Depinde de noi să le descoperim! Odată cu sosirea fiecărei FLORI, colectivul Casei Schiller transmite către Domniile voastre calda prețuire pentru apropierea de Cultura sinceră promovată aici, aducătoare de „Bine, Frumos și Adevăr”.A.F.