Vernisajul expoziției: PORTRETE ȘI GRAFICA -ARNOLD LANDEN (Germania)


Casa de Cultura “Friedrich Schiller” a organizat în 18 martie 2002  vernisajul expoziției intitulată Portrete și Grafică  a artistului Arnold Landen (Germania). Au fost expuse desene realizate după măștile mortuare ale unor personalități din viata artistică și spirituală a Germaniei.

La teatrul din Hanovra au fost prezentate mastile mortuare ale multor persoane importante, barbati si femei, din viata artistica si spirituala a Germaniei. Mastile erau împrumutate de la Arhiva Nationala din Marbach. Expresia acestor chipuri omenesti la sfârsitul vietii lor ca suma a aptitudinilor lor, a caracterului lor si a experientei lor de viata m-a fascinat în asa masura, încât am desenat 30 dintre aceste masti mortuare, pentru a transmite si altora aceasta traire.

Un critic de arta a spus ca aceste desene ar fi de fapt dialoguri cu cei reprezentati.” (Arnold Landen)

 

O expoziţie mai puţin obişnuită

 

Trebuie spus de la bun început că Arnold R. Landen este un artist cu studii superioare de arte plastice, efectuate la Kunstakademie din Düsseldorf cu profesori precum Joseph Beuys, figură de prim plan a experimentelor din arta anilor şaizeci-şaptezeci. In consecinţă, pictura aparent “cuminte” pe care o expune acum este, de fapt, o programatică revenire a unui artist exasperat de inovaţii la instrumentele marilor maeştri ai picturii de odinioară. Arnold R. Landen redescoperă cu voluptate ştiinţa perspectivei renascentiste şi, pe aceasta bază, iluzia spaţiului tridimensional, dupa cum nu se sfieşte să “recondiţioneze” figurativul suculent cu bogata sa încărcătură de sugestii lirice. Ostentativ este procedeul de a relua cu pioşenie motive ale marilor clasici, precum “Fata pe gânduri” a lui Corot. Prin aceasta, artistul german îşi tradează factura transavangardistă a demersului său, lucru pe care privitorul atent şi avizat l-ar fi sesizat oricum. Intr-adevar, oricât de clasice ar fi mijloacele folosite, sensibilitatea probată în manevrarea lor este indiscutabil a unui post-modern, de n-ar fi să luăm în consideraţie decât totala libertate pe care şi-o permite în plan cromatic şi “stângăciile” bine calculate ca efect plastic în aplicarea recuzitei tradiţionale. Încât, cu evidenţă ne aflăm îm faţa unei opţiuni  deliberate de revigorare a valorilor artei din timpurile faste, opţiune a unui Anteu atent la riscurile ce pândesc exagerata desprindere de pământ a picturii din pragul mileniului trei.” (Prof. univ. dr. D. N. Zaharia)

Arnold Landen: Născut în 1938 în Aachen/Germania, al cincilea din şapte copii; bacalaureatul în 1952, după aceea 2 ani studii de Filozofie şi Teologie la München şi Bonn; încheierea studiilor de Pictură Liberă la Academia de Artă din Düsseldorf cu profesorii Gerhard Hoehme, Karl Otto Götz şi Joseph Beuys; ulterior studii de Pedagogie; apoi profesor la Universitatea Populară şi profesor de artă la liceu; din 1971, inspirat de o călătorie în Indonezia, a conceput şi creat jocuri de păpuşi pentru adulţi după autorii Nizami, Tolstoi, Valmiki, Suzanne de Villeneuve, Juro Motomasu, iar de curând Faust I de Goethe, care a fost jucat în 2000 la Expoziţia Universală de la Hanovra. În 1994 şi 1995 profesor invitat la Universitatea de Arte “George Enescu” din Iaşi în domeniul Artă Descriptivă; în 1999 şi 2000 director al Centrului Goethe din Iaşi; de când s-a pensionat pictează iarăşi intensiv, atât la Iaşi cât şi la Wolfsburg; la Wasserburg Neuhaus/Wolfsburg a organizat timp de 5 ani “academii în cetate” cu artişti plastici români.