Expoziția de fotografie despre viața și opera poetei ROSE AUSLÄNDER

Casa de Cultura „Friedrich Schiller” a organizat în 8.09.2012 expoziția de fotografie despre viața și opera poetei Rose Ausländer „Mutterland Wort ” (18.09-04.10.2012). Au prezentat: Andreas von Mettenheim, Ambasadorul Republicii Federale Germania în România și Helmut Braun, Președintele Fundației Rose Ausländer.

Expoziția a fost organizată în parteneriat cu Ambasada Germaniei București, Fundația Friedrich Ebert,  Centrul Cultural German Timișoara și Societatea Culturală Româno – Germană a Rosei Ausländer.

Prin portretele și poeziile Rosei Ausländer expoziția oferă o imagine de ansamblu asupra etapelor vieții și operei scriitoarei. Expoziția a fost concepută în 1996 de către Helmut Braun, președintele Fundației Rose Ausländer.

Rose Ausländer (numele la naștere Rosalie Beatrice Ruth Scherzer ) s-a născut la 1 mai 1901 la Cernăuți, CernăuțiAustro-Ungaria și a decedat în 3 ianuarie 1988 în DüsseldorfGermania.

A fost o poetă de limba germană și limba engleză,  originară din Bucovina. A trăit în Statele UniteRomâniaUngariaAustria și Germania.

În această perioadă a început să scrie poezii în limba germană, iar în 1921 publică  în antologia de poezie  germană Amerika Herold Kalender.

În perioada 1927 și 1936 a revenit la Cernăuți, iar în 1936 s-a mutat la București. I s-a retras cetățenia americană deoarece trecuseră mai mult de trei ani după plecarea din Statele Unite.

După ce Alfred Margul-Sperber îi făcuse o prezentare în ziarul Czernowitzer Morgenblatt, „Der Tag”, „Klingsor”, în 1939, Rose Ausländer a publicat primul volum de versuri Der Regenbogen, la editura „Literaria” din Cernăuți.

Rose Ausländer scria că Bucovina a fost pentru ea un spațiu al inspirației, al amintirilor, un spațiu care i-a marcat viața și opera. „De ce scriu? Nu exclud: din motivul că m-am născut la Cernăuți, la Cernăuți lumea a venit la mine. Este un spațiu special. Sunt oameni speciali. Poveștile și legendele zburau în aer, noi respiram cu legende….”, scria Rose Ausländer în eseul Totul poate deveni motiv.

Motivul bucovinean a tot reapărut în versurile poetei pe tot parcursul vieții. Reapărea și imaginea orașului Cernăuți. („Cernăuții până la război”, „Cernăuți I. Istorie sub coajă”, „Bucovina I”, „Rarău”, „Orașul natal”, „Cernăuți în preajma celui de al Doilea Război Mondial”.)

Rose Ausländer s-a simțit legată și de istoria și cultura poporului evreu, așa cum se poate remarca și în unele creații ale ei, ca de exemplu poezia „Jerusalem”.

În 1941, Rose a s-a întors la Cernăuți, unde a trăit în ghetto, a evitat deportarea în Transnistria și s-a ascuns împreună cu poetul Paul Celan în pivnița unei fabrici. Celan a influențat stilul lui Rose Ausländer într-o direcție mai modernistă. Ulterior Rose Ausländer a plecat  în Statele Unite, unde i s-a redat cetățenia. Din cauza experienței războiului nu a mai putut să scrie în limba germană până în 1956, când l-a reintâlnit pe scriitorul Paul Celan.

Din 1964 a trăit la Viena, iar în 1967 s-a stabilit la Düsseldorf, în Germania de vest. Din anul 1972 Rose a locuit la căminul de bătrâni „Nelly Sachs” al comunității evreiești din localitate.

Din 1975 opera ei a început să fie cunoscută și apreciată datorită efortului depus de editorul german Helmut Braun. După 1977, starea sănătății lui Rose s-a deteriorat. A murit la Düsseldorf la 3 ianuarie 1988.