Casa de Cultura „Friedrich Schiller” a organizat în 27.05.2003 vernisajul expoziției de pictură OPUS a artiștilor plastici Marius Ghenescu și Emil Dobridan. A prezentat istoricul de artă Vida György.
Marius Ghenescu
„Marius Ghenescu nu mai este la început de drum. Arta sa se află sub semnul împlinirii depline.
Din neființă forma devine ceea ce este : ființă reală, martoră pură ființelor din univers.El este unde ar trebui să fim noi înșine: la începutul care nu are sfârșit, fiindcă volum, culoare și linie pornesc de la punct, iar PUNCTUL este Dumnezeu însuși, este adevăratul, eternul în neschimbatul a fi, este cuvântul ce poate fi și este iarăși tradus, dar etern căutat, în care gåsim sens ființării noastre la această cumpănă între milenii, când iaråși și iarăși talgerele balanței se vor echilibra.” Mircea Doca
„Marius Ghenescu face parte din acea familie spirituală de pictori mereu neliniştiţi, trăind intens fiecare clipă astfel incât pictura şi pictorul devin o singură fiinţă.
‘Portretele’ lui Marius Ghenescu ne convertesc subtil în portrete-umbre, portrete-amprente, portrete-întrebări asupra existenţei.
Desenează cu o mare voluptate şi expresie. Vocaţia sa de desenator transpare şi prin materia sa picturală preţioasă, dispusă în gesturi largi, generoase.
Marius Ghenescu se remarcă cu fervoare în cadrul generaţiei sale de pictori, o promisiune care tinde să devină tot mai pregnant, o certitudine.” (Andor Kömives)
Lector. univ. dr. Marius Dan Ghenescu s-a născut pe 13 octombrie 1969 la Hunedoara. În 1988 a absolvit Liceul de Artă din Târgu-Mureș. Este absolvent al Academiei de Arte Vizuale “Ioan Andreescu” – Secția Pictută din Cluj-Napoca, promoția 1997. Din același an este membru al UAP din România, filiala Cluj – Bistri¡a – Zalåu.
2011 – Doctor în Arte Vizuale, coordonator prof. univ. dr. Radu Solovăstru, Universitatea de Arte şi Design, „Ion Andreescu” Cluj-Napoca.
Competenţe: Studiul Desenului, Studiul Culorii, Compoziţie, Modelaj, Tehnici iconograficefrescă, icoană pe lemn, icoană pe sticlă, vitraliu. Tehnici artistice. Grafică, gravură, litografie, linogravură, cologravură. Istoria Artei. Filosofia artei. Psihologie şcolară. Pedagogie.
Expoziţii: 1995 – Bienala de la Maastricht; 1997 – Bienala de Pictură Scopje, Macedonia; 2000 – „Laz 2000”, Muzeul Naţional de Artă, Cluj; 2000 – Pecs, Ungaria, expoziţie organizată de Cluburile Rotary din Pecs şi Cluj. 2008 – Painting exhibition „The Chavaleresque spirit mirrored in contemporary art”, International Fall Convent Italy 2008, Roma-Fuiggi 19th, Italia; 2014 – Lourd, expoziţie şi conferinţă. Proiect organizat de Asociaţia „Jaques Maritain”, Franţa
Premii şi distincţii: 2006, Marele Premiu, Salonul Icoanei Ardelene, Muzeul Naţional de Artă, Cluj; 2010, Diplomă, Campania de strângeri de fonduri pentru Anca Parghel, lucrarea „Catedrala Mitropolitană”; 2011, Diplomă, Campania de strângeri de fonduri pentru Centrul „Sf. Nectarie”, lucrarea „Îngerul Învierii”; 2011, Premiul Excelenţei Artistice, UBB; 2011, Diplomă – Membru al Comisiei Naţionale de Evaluare, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi Editura Diana, Cluj;
Activitate didactică: Proiecte de cercetare ştiinţifică-iniţiator, coordonator, expozant, 2001- 2014: 12 Expoziţii Proiec Atelier; 31 Expoziţii proiect în cadrul Centrului de Creaţie şi Cercetare Contiuă „Sfântul Evanghelist Luca” din Cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă UBB Cluj.
Stagii de cercetare-documentare: Grecia-Thesaloniky, Athena, Khiparissia; UngariaBudapesta, Pecs; Alba Iulia-Cetate, Zlatna; Mănăstirea Buna-Vestire Pătrângeni; Mănăstirea Râmeţ; Prislop; Biserica din Densuş; Peştera Scărişoara; Albac; Petroşani; Geoagiu-Cetate Romană; Franţa – Betharram, Lourd, Pau, St. Sever.
Expoziţii personale: 1995 – Expansiune – Galeriile UAP din Cluj-Napoca; Opus – Galeria „Paul Sima“, Casa Universitarilor, Cluj-Napoca; 1996 – ChipuL – Galeria “Paul Sima”, Casa Universitarilor din Cluj- Napoca; 1997 – URME – Capela Ortodoxă „Mihail şi Gavril“, Cluj-Napoca; 1998 – Urme II – Casa de Cultură “Friedrich Schiller”, Bucureşti.1999 – Fotografie De Familie – Casa de Cultură “Friedrich Schiller”, Bucureşti, 2000 – PARADISUL – Galeria Veche, Cluj-Napoca; 2002 – Portret – Galeria UAP, Cluj-Napoca; Portret – HVB Romania, Bucureşti.
Emil Dobriban
Emil Dobriban s-a născut în 1958, la Reşiţa.1988 – A absolvit ca Şef de promoţie Secţia de Pictură a Institutului de artă Ioan Andreescu din Cluj, actuala Universitate de Artă şi Design, unde în prezent este Conferenţiar Universitar. În 1989 alături de artiştii orădeni din gruparea Atelier 35 Oradea are acţiuni şi instalaţii artistice ca cea intitulată Lacul, Eminescu, ilustrată text/fotografie în Revista ARTA/1990 a UAP.
În 1990 expune la Expoziţia Aşteptare şi izbucnire a tinerilor artişti Români în Ungaria la Muzeul de artă contemporană Szombathely, Ungaria, curator Călin Dan şi Butak András, cu catalog. În 2011 participă cu pictură la Expoziţia Experiment și Comunitate Atelier 35 la Oradea 1981–1995, la Muzeul de artă modernă, Debrecen, Ungaria,curator Angel Judit. În 1999 Profesor invitat la Europenska Akademia Stuk, Academia de Artă, Varşovia, Polonia.
Premiul naţional/ Bursa anuală pentru pictură UAP pentru tineri absolvenţi pe anul 1989, urmată de expoziţia de grup la Galeria Simeza, Bucureşti. Premiul naţional pentru pictură al Muzeului de artă Bacău, 1993, la Expoziţia Saloanele Moldovei. Premiul naţional pentru pictură Centrul Internaţional de Cultură, George Apostu Bacău 2000, Expoziţia Saloanele Moldovei. Premiul pentru pictură al WTC Bucureşti România, 2003, expoziţie naţională, preşedintele juriului Viorel Mărginean. Premiu la Concursul Naţional Artdoor-Big art meets nature, in 2017, oraganizator Ordinul Arhitecţilor din Romania,Târgu Mures, preşedintele juriului Mircea Cantor.
Selecţie Expoziţii Personale
Naţionale:
2008 – Galeria Frezia, Dej, jud. Cluj; 2006 – Muzeul de Arta Satu Mare, performance “Liquides” (6 min.); 2005 – Academia de Muzică „Gh. Dima”, Departamentul de estetică, performance “Cezarian action” (6 min.); 2003 – Galeria Haus Art, Centrul Cultural German, Bucuresti; 1997, 1994 – Galeria Korunk, Cluj-Napoca; 1995 – Galeria Tilos, Miercurea Ciuc, 1993, 1990, 1986 – Galeriile UAP Cluj-
Napoca, Oradea si Miercurea Ciuc.
Internaționale:
1997 – Centrul Cultural Roman, Budapesta, Ungaria; 1995 – Galeria de Arta a Centrului pentru conferinte a artistilor crestini, Doorn, Olanda
Selectie Expozitii de Grup:
Naționale: 2014 – „Colours Symphony – Blue”, Elite Prof Art Galery, Bucureşti; 2014 – Căminul Artei, Salonul Mic, Bucureşti; 2012 – Grafică românească, Galeria Simeza, Căminul Artei, UAP Romania, Bucureşti; 2011 – Salonul anual “Alma mater napocensis”, Galeria de Artă Contemporană “Turnul Fierarilor”, Sighişoara;; 2010 – Pasari urbane, Centrul Cultural Francez Cluj; 2006 – salonul national, Galeria Palatului Parlamentului, Bucuresti; 1991 – expozitie concurs, Galeria Dominus, Bucuresti;
1990 – salonul national, Galeria etaj ¾, Teatrul National Bucuresti.
Internaționale
2014 – 2nd International Mail Art Exhibition, Karg-art Gallery, Istambul, Turcia; 2012 – Abiko Open Art Exhibition 2012, Japonia; 2011 – Atelier 35 Oradea 1981–1995, MODEM, Debrecen, Ungaria
2011 – Expozitia internationala Paul Celan, Ex Libris, Niss, Serbia; 2005 – Galeria Lutz Wohlrab, Berlin, Germani; 2004 – Galeria Cultural Center of Santiago de Chile; 2001 –Galeria de arta „Rae Trujilo“; Pleasant Hill, California, SUA.
Participări simpozioane, conferințe si workshop-uri
2014 – Gallery of the Szolnok Art Camp, Szolnok, Ungaria, 2013 – conferinta Land-art in Japonia in cadrul programului „Lectie deschisa”, Muzeul de Arta Cluj, 2012 – Abiko Open Air Art Exhibition, tabara de land-art, ed. a 15-a, Abiko, Japonia.
Premii, distincții
2010 – Premiul al 3-lea la International Biennial Graphic Ex libris, Pancevo, Serbia 2007 – Premiu la Painting, Sooters Magazine Art Competition, Cluj Napoca; 2003 – Premiu pentru pictură „World Trade Center Roumania Art Competition for profesional artists“, Bucureşti.
Emil Dobriban Mondo Cane. Pictură, Obiect, Instalație – din introducerea „Oameni albi pe limba câinilor negri” semnata de Dan Breaz: ”Trebuie adăugat că Mondo Cane este şi titlul unui celebru film lansat în anul 1962, care conţinea o colecţie aşa-zis documentară de scene care surprindeau ritualuri ale „sălbaticilor”sau „barbarilor” de pretutindeni…..Emil Dobriban înlătură acest neajuns, explicându-l pe omul alb câinelui negru. Scene cu totul inteligibile pentru privirea umană sunt revăzute de către artist cu un ochi străin, transpunându-le într-un limbaj eliptic-sugestiv, asemănător radiografiilor medicale. O coborâre de pe cruce pare un negativ fotografic, doar că e pictat. Culorile absentează pentru că acesta pare a fi tabloul de dinaintea tabloului. Cea mai sinceră şi cea mai importantă este intenţia primară, care a stat la originea artefactului finit şi, desigur, marele avantaj al acestei tehnici este transparenţa sa pentru ochiul animal care distinge doar contururile, nu şi culorile. Mântuitorul dat jos de pe cruce există simultan cu persoana sa non-materială, care se înalţă undeva în planul superior al imaginii. O atare perspectivă are origini avangardiste prin iconoclastia şocării bunului simţ comun. Spre exemplu, niciunul dintre aceste personaje nu are reprezentată fizionomia, ele sunt doar siluete mişcătoare. În mod similar, o scenă de atletism arată felul în care corpul îşi lasă în urmă propria nălucă, pentru a se înscrie într-un proces dinamic de intrare în posesie a spaţiului prin parcurgerea sa. Lucrarea are o neobişnuită valoare explicativă pentru preocuparea lui Emil Dobriban de a asimila procesualitatea intrinsecă implicată de gestul artistic, ca şi de timpul comprimat în obiectul cu valoare artistică.” (Dan Breaz)