Prezentarea albumului bilingv, germană/română FANTEZIE ȘI REALITATE


În cadrul evenimentelor dedicate istoriei etnicilor germani din România, Casa de Cultură „Friedrich Schiller” prin Direcția Cultură, Învățământ, Turism a Primăriei Municipiului București, organizează marți, 02 aprilie 2024, ora 17.00, prezentarea albumului bilingv, germană/română FANTEZIE ȘI REALITATE
Autori:
Doina Marița HLINKA, Gustav Ioan HLINKA,
Klaus FABRITIUS,
Coperta și Macheta artistică Eduard DULDNER
,
Editura Honterus, Sibiu.

„Nu văd pentru viitorul artei altă soluție decât arta abstractă sau arta naivă. Vassily KANDINSKY, pictor, (1866-1944) de origine rusă, asociat cu mișcările artistice ale expresionismului și ulterior cu Bauhaus.

Prezintă:

Doina HLINKA,
Gustav HLINKA,

Erwin ȚIGLA,
Eduard DULDNER,

Dr. Klaus FABRITIUS

Coordonatorul proiectului
Aurora FABRITIUS

„Pentru etnia germană din Banatul Montan, numele de Gustav Ioan Hlinka nu este o necunoscută. Activitatea și implicarea sa în viața culturală încă din înainte de 1989, dar mai ales după, au făcut ca numele său să fie rostit nu numai în spațiul sud-vestic românesc, ci în toată țara, de nu puține ori și în străinătate.

Născut la 6 iunie 1947 în Steierdorf / Anina, într-o familie cu adânci rădăcini în limba și cultura germană / austriacă, a urmat școlile în urbea natală, apoi în orașul centru Oravița, ca după aceea să aprofundeze, între anii 1969 și 1972, arta plastică în Școala de Artă reșițeană, sub îndrumarea profesorilor Peter Schweg și Petru Galiș. Talentul său l-a făcut de-a lungul anilor cunoscut ca grafician, pictor peisagist, apoi dedicat artei naive și nu în ultimul rând, ca și coordonator al Cercului de pictură „Deutsche Kunst Reschitza” de pe lângă Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin. De-a lungul timpului s-a alăturat dragostei pentru arta plastică și cea de colecționar, dedicându-se și acesteia în diferitele ipostaze de exprimare, cele mai renumite fiind cea de filatelist și numismat. (…)

Un moment de referință în întreaga sa activitate culturală l-a constituit întâlnirea cu bibliotecara Doina Marița, cea care urma să-i devină mai târziu soție și cea care l-a sprijinit și însoțit pe toate drumurile artistice și de colecționar din acel moment.(…)

Împreună, familia de artiști plastici Doina & Gustav Ioan Hlinka fac un tot unitar în mișcarea de artă plastică reșițeană și caraș-severineană. Faptul că Forumul Democrat al Germanilor din România / Filiala Regională Extracarpatică a considerat ca importantă editarea unei cărți-album în cadrul căreia, pe lângă apreciatele fotografii ale lui dr. Klaus Fabritius, să fie cuprinsă și pictura naivă a reșițenilor Doina & Gustav Ioan Hlinka, este o onoare pentru Reșița și Banatul Montan, fapt ce le aduce deplina noastră recunoștință și mulțumire. Erwin Josef ȚIGLA Președinte Forumul Democratic al Germanilor din jud. Caraș-Severin

„Poveștile pictate de Doina și Gustav HLINKA au impresionat și bucurat publicul de pretutindeni la fiecare expoziție de artă naivă. Necuvântătoarele, florile, natura înconjurătoare însoțesc permanent imaginile lor, iar gândurile privitorului alunecă spre visare.Lumea reală se transformă în fantezie, urmând farmecul poveștilor. De la acest aspect a pornit și ideea albumului de față, să opunem picturilor o fotografie, care au cel puțin un element comun. Rezultatul s-a concretizat luând naștere albumul FANTEZIE ȘI REALITATE. Klaus FABRITIUS Președintele FDGR-Regiunea Extracarpatică

„Arta naivă sau arta ingenuă, așa cum mai este denumită, poate fi definită ca o artă simplă, neafectată și nesofisticată, realizată de artiști care nu au o educație artistică formală, cărora le lipsește sau care resping experiența convențională în reprezentarea obiectelor reale. Originea artei naive trebuie căutată nu în istoria genurilorși curentelor artistice, ci în spirit, naivitatea fiind o atitudine existențială de esență morală, identificabilă în comportamentul uman, în genere. Naivitatea, ca stare de spirit, nu reprezintă o deficiență ci o vocație, un atavism ca readucere în civilizația noastră, obosită de convenții și norme artificiale, ceva din spontaneitatea și sinceritatea originară a comuniunii omului cu lumea.(…)

Arta naivă a avut o influență semnificativă asupra artei secolului al XX-lea, anticipând futurismul, cubismul, orphismul, suprarealismul, arta brută, mișcarea CoBrA. O judecată formulată de unul din cei autorizați reprezentanți ai modernismului, Vassily KANDINSKY spune Nu văd pentru viitor altă soluție decât arta abstractă sau pictura naivă. Eduard DULDNER Artist vizual Traducerea în limba germană a articolului semnat de Eduard DULDNER realizată de Cristiana SCĂRLĂTESCU

Evenimentul se va desfășura la sediul instituției și va fi transmis online prin intermediul platformei Zoom. Intrarea este liberă. Pentru participare în sistem online: transmiteți un e-mail la adresa cultura@casaschiller.ro și veți primi în timp util link-ul pentru conectare online. Înregistrarea video a conferinței va putea fi vizionată din 10.04.2024 pe site-ul și pagina de Facebook a instituției.