Conferința și expoziția de fotografie „Semnificația statuilor de daci pe Arcul lui Constantin cel Mare


Casa de Cultură „Friedrich Schiller” și Primăria Municipiului București vă invită să vizionați on line începând cu 17 mai 2021 conferința și expoziția de fotografie „Semnificația statuilor de daci pe Arcul lui Constantin cel Mare. Impactul trupelor auxiliare de daci asupra creștinismului, susținută de dr. Leonard Velcescu.

Expoziția de fotografie poate fi vizitată în perioada 17 – 21 mai 2021 la sediul instituției (Str. Batiștei, nr. 15) de marți până vineri între orele 11.00 -15.30  și miercuri  între orele 11.00 -17.30  cu o programare. (e-mail  info@casaschiller. ro, sau telefon 021.319.26.88)

Evenimentul se poate viziona pe pagina de web www.casaschiller.ro și pagina de facebook  www.facebook.com/casadeculturăfriedrichschiller.

A prezentat: Dr. Leonard Velcescu

„Arcul lui Constantin din Roma, inaugurat în anul 315 d.Hr., este un monument construit eclectic, adică majoritatea sculpturilor (reliefuri și statui) au fost luate (spolia) și asamblate pe acest arc de triumf de la alte monumente ale unor perioade anterioare diferite, din timpul domniilor împăraților: Traian (98-117 d.Hr.), Hadrian (117-138 d.Hr.) și Marcus Aurelius (161-180 d.Hr.).

Impresionantul monument comemorează victoria lui Constantin asupra împăratului roman Maxentius, obținută la data de 28 octombrie 312, în Bătălia de la podul Milvian din Roma. Este cel mai mare arc triumfal roman care a supraviețuit până azi și ultimul monument de mari dimensiuni al Romei imperiale. Arcul e menit să îl reprezinte pe Constantin ca pe un continuator al celor mai mari împărați romani, renumiți pentru guvernarea înțeleaptă. Pe Arcul de Triumf, Constantin cel Mare, care a devenit primul împărat roman creștin și cel pe care îl pomenim astăzi drept Sfântul Constantin, a amplasat opt statui monumentale de daci de trei metri înălțime fiecare, vizibile de la distanță.

Încercăm să aducem în discuție anumite aspecte care au fost mai puțin sau deloc studiate, care se regăsesc pe acest remarcabil monument imperial roman. Monumentul imperial nu a fost observat și studiat cu atenție și există alte numeroase reprezentări sculpturale (reliefuri și statui) care încă nu au fost luate în considerare și care încă nu au dezvăluit întreaga lor semnificație. Principalele teme abordate au ca scop clarificarea științifică a unor provocări istoriografice precum:

– Identificarea pe friza monumentului a trupelor auxiliare din armata romană formate din „barbari”. Putem remarca aceste trupe auxiliare în scena episodului acestei frize, momentul intrării triumfale a lui Constantin în Roma după ce l-a învins pe Maxentius în 312.

– Identificarea, într-un mod mai precis, a reprezentărilor „barbarilor” pe metopele bazelor coloanelor arcului lui Constantin, precum și iconografia acestora, chipurile și tipurile lor de coafuri, vestimentaţia și armele etc.

– Analizarea celor opt statui monumentale ale dacilor, care se află amplasate într-un loc de onoare, la nivelul superior al Arcului triumfal al lui Constantin. Acest monument este înconjurat de o friză realizată în timpul lui Constantin. În una dintre scenele frizei, Constantin își face intrarea triumfală în Roma pe un car de luptă, iar în fața carului observăm reprezentate trupe auxiliare care poartă stindardul… dacic. Stindardul „Draco”. Asta înseamnă că în armata lui Constantin au luptat atunci auxiliari daci. Este foarte posibil ca aceste corpuri de armată auxiliare de daci să-l fi ajutat pe Constantin la această victorie importantă.” (dr. Leonard Velcescu)

Leonard Velcescu este istoric de artă și arheolog; doctor în istoria artei și arheologie, Sorbonna și École Pratiques des Hautes Études (Paris) Departamentul de Artă Antică – cercetător în istoria artei; Cercetător CRESEM – echipa CRHISM – Universitatea din Perpignan «Via Domitia» – Franța; doctorat în istoria artei și arheologie: Les «Barbares» (Daces) dans la sculpture romaine. Étude d’iconographie antique.

Profesor la Universitatea din Pitești și președinte de onoare al Asociației Identitate Culturală Contemporană.

Distincții: 2012 – premiul Eudoxiu Hurmuzachi al Academiei Române pentru lucrarea Les Daces dans la sculpture romaine. Etude d’iconographie antique.