7 iunie 2025, ora 16:00 – Casa de Cultură „Friedrich Schiller”, București
Casa de Cultură „Friedrich Schiller” organizează conferința „Cinema-ul independent american din anii ’90”, care se va desfășura sâmbătă, 7 iunie 2025, de la ora 16:00, la sediul Casei Schiller din strada Batiștei 15, București.
Prezintă:
Alina Mușina, critic de film și redactor
Despre Conferință
„Ce este un film independent? Care sunt criteriile după care poate fi identificat? Cât de mult se diferenţiază acesta de producţiile hollywoodiene? Cum privim un film independent american (după 30 de ani) de la lansarea sa? Distincţia dintre filmul independent şi cel mainstream se poate face la nivelul naraţiunii, acolo unde multe dintre filmele independente americane se detaşează de naraţiunea clasică hollywoodiană, refuzând să adere la formulele narative, devenite în timp clişeice şi îndreptându-se mai degrabă către o naraţiune fragmentată, care rămâne însă centrată pe personaj (character-centered narrative). Experienţele prezentate în filmul independent american din anii ’90 scot la iveală atât o dimensiune socială, cât mai ales o dimensiune filosofică, spirituală aflată în legătură cu personajul. Această dimensiune filosofică devine centrală prin ceea ce numim the inner life (viaţa interioară), the inner self (interioritatea).
În cadrul conferinței vor fi expuse pentru vizionare și analizate secvențe din câteva filme independente americane din anii ’90 reprezentative pentru această mișcare cinematografică, nominalizate și premiate la Festivalul de Film de la Sundance sau Festivalul de la Cannes, precum: The Straight Story (1999), de David Lynch, Safe (1995), de Todd Haynes, Simple Men (1992), de Hal Hartley, Ruby in Paradise (1993), de Victor Nunez sau Tumbleweeds (1999), regizat de Gavin O’Connor. De asemenea, se va prezenta modul în care aleg acești regizori să reprezinte cinematografic interioritatea personajului din filmele independente americane, în special în cazul lui David Lynch (1946–2025), căruia i se va aduce un omagiu. Personajele sale se află la limita dintre real–imaginar–fantezie, astfel dezvoltându-se un tip de vizualitate aparte, în care atenţia pentru compoziţia filmică şi pentru organizarea mizanscenei primează. Independenţii duc o permanentă luptă cu un tip de discurs practicat la Hollywood prea mult timp şi introduc noi moduri de a viziona un film, noi moduri de percepţie şi de gândire asupra cinema-ului”. (Alina Mușina)
Despre Prezentator
Alina Mușina
Alina Mușina este absolventă a Facultăţii de Litere, Universitatea din Bucureşti și a masteratului de Studii de Film din cadrul CESI – Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii, Universitatea din Bucureşti, cu o lucrare de disertaţie având ca temă „Cinema-ul independent american din anii ’80-’90. Perspective identitare şi reprezentări ale spaţiului urban”. A făcut parte din A.R.C.E.N. Din 2018 a creat propriul blog Behind the Scenario, iar din 2020 un canal de YouTube cu acelaşi titlu. Începând cu 2020 a publicat cronică de film și cronică literară în revistele Cinesemnal (revista Cinematecii Române), LiterNet, Observator Cultural, Cinemap, Astra – Literatură, Arte și Idei, MATCA. În prezent este redactor și susține rubrica FILM pentru Revista LIBRIS.