Conferința-dezbatere, prezentarea volumului: PICTURA DE MOBILIER LA SAȘII TRANSILVĂNENI (Roswith CAPESIUS) Simona MALEAROV

Expoziția de fotografie 

POVESTEA LĂZILOR SĂSEȘTI DIN TRANSILVANIA Cristian SENCOVICI

Continuând tradiția evenimentelor dedicate istoriei culturii germane din România, Casa de Cultură Friedrich Schiller” (Str. Batiștei, nr. 15) vă invită joi, 9 iunie 2016, ora 18.00 la conferinta-dezbatere si la prezentarea volumului Pictura de mobilier la sașii transilvăneni („Das siebenbürgisch-sächische Schreinermalerei“), semnat de Roswith Capesius, apărut în limba română la Editura Honterus-Sibiu, în seria Convergențe transilvane”, 2015.

Traducerea este semnată de Cristian Sencovici și Christa Richter.

Volumul cuprinde 76 desene, 73 fotografii , fiind publicat cu sprijnul financiar al Guvernului României, Departamentul pentru Relații Interetnice  prin intermediul Forumului Democrat al Germanilor din România și al Forumului Democrat al Germanilor din Sibiu.

Evenimentul  a fost organizat în colaborare cu Complexului Naţional Muzeal ASTRA, Sibiu și Forumul Democrat al Germanilor din București.

Cu această ocazie a fost vernisată și expoziția de fotografie „Povestea lăzilor săsești din Transilvania”, cu imagini din arhiva personală a lui Cristian Sencovici și arhiva Complexului Național Muzeal ASTRA.

Au prezentat: Simona Malearov videoconferința „Din istoria picturii mobilierului săsesc în Transilvania” (expert mobilier pictat transilvănean din cadrul Complexului Naţional Muzeal ASTRA- Compartimentul de Etnografie Săsească Emil Sigerus);  ing. Cristian Sencovici: „Povestea lăzilor săsești din Transilvania”- expoziția de fotografie.

Au participat: Christiane Gertude Cosmatu,  Subsecretar de Stat, D.R.I., Guverul României,

Dr. Klaus Fabritius, Președintele F.D.G.R.- Regiunea Extracarpatică. Ilustrația muzicală: orchestra de suflători Karpaten Show, dirijor: Hans Groza. Coordonatorul proiectului: Aurora Fabritius.

„Când vorbim despre pictura mobilierului trebuie mai întâi să dovedim ce mult a însemnat atunci pentru locuitorii Transilvaniei, cât de bine corespundea ea existenței țăranului sas și ce relație profundă a existat între natură (pentru țăranul sas floarea era întruchiparea solemnității), reproducere și simbolistică. A trecut din viața zilnică în odaia bună pentru a-l introduce în acestă lume misterioasă și bogată în frumusețe și spiritualitate.” (Roswith Capesius)

 

„Mobilierul pictat săsesc, considerat astăzi o creaţie artistică deosebită, a fost iniţial realizat de meşterii breslaşi din ateliere de tâmplărie şi dulgherie, dezvoltate în special în marile oraşe precum Sighişoara, Sibiu, Mediaş, Braşov, Cluj şi Bistriţa. Acest gen de piese se regăsesc atât în colecţii private cât şi publice din ţară. Dintre acestea amintim colecţia de mobilier pictat săsesc din cadrul Muzeului ASTRA din Sibiu, care deţine aproximativ 300 de obiecte achiziţionate de-a lungul timpului din diferite areale geografice ale Transilvaniei, înscrise în perioada secolelor XVI- XX. ” (Simona Malearov)