Recital „In Memoriam Carmen Petra-Basacopol

În cadrul stagiunii de concerte intitulate Muzicienii Filarmonicii „George Enescu” se prezintă, Primăria Municipiului București prin Casa de Cultură „Friedrich Schiller” și Filarmonica „George Enescu” București organizează recitalul „In Memoriam Carmen Petra-Basacopol”, susținut de soprana Yolanda Constantinescu și pianista Inna Oncescu, care se va desfășura joi, 31 octombrie 2024, de la ora 18.30, la sediul Casei Schiller din strada Batiștei 15, București,

Programul reunește cele mai frumoase lieduri din creația compozitoarei Carmen Petra-Basacopol: Întrebări, ciclul Meșterul Manole, op. 85, versuri Marin Sorescu; Către greer, ciclul Cântece naive, op. 146; Patru milenii de poezie în tălmăcirea lui Lucian Blaga; Paza bună, ciclul Acuarele argheziene, op. 41, nr. 1, versuri Tudor Arghezi; O lăcustă, ciclul Acuarele argheziene op. 41, nr. 2, versuri Tudor Arghezi; La Mer est plus belle, ciclul Kyrie eleison, op. 122, versuri Paul Verlaine; Scapă-Mă Doamne, Psalm 54; O cantare a lui David, Psalmii 53 și 68; Când Te-Am chemat, M-ai auzit, Psalm 4; Până când, Psalm 13, ciclul Psalmii lui David, op. 84; Nu e steluță, versuri postume Mihai Eminescu; Prin nopți tăcute, versuri postume Mihai Eminescu; Emoție de toamnă, ciclul Cântecele Vieții, op. 53, versuri Nichita Stănescu; Peste vârfuri, op. 9, nr 2 versuri Mihai Eminescu; Toamna, ciclul Imne, versuri Ioan Alexandru; Rău de frumusețe, ciclul Cântecele Vieții, op. 53, versuri Nichita Stănescu; Psalm, ciclul Imne, versuri Ioan Alexandru; Zorile-si mână cerbii de foc, versuri Mariana Dumitrescu.

Carmen Petra-Basacopola fost una dintre marile compozitoare ale „generației de aur” a muzicii românești, membră a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România. Creația sa componistică cuprinde toate genurile, cu o afinitate mai accentuată către genurile de concert instrumental (concerte pentru vioară, violoncel, pian, flaut, harpă), lied (peste 200 de lieduri), operă (Apostol Bologa, Inimă de copil) și balet (Miorița, Cei șapte corbi, Ciuleandra, Fata mării). De asemenea, un repertoriu bogat l-a dedicat harpei, instrument preferat și simbolic pentru întreaga sa creație componistică. În 2020 a fost distinsă cu Marele Premiu al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, pe parcursul timpului fiind laureată a mai multor premii ale uniunii, precum și a premiului Academiei Române (1980).

Yolanda Constantinescu, soprană, regizor de teatru muzical și operă, doctor în muzică, membră titulară în Divizia de Istoria Ştiinţei (DIS), în cadrul Comitetului Român pentru Istoria şi Filosofia Ştiinţei și Tehnicii (CRIFST) din Academia Română din 2007; membră în Comitetul Director al Asociaţiei Române a Femeilor în Artă (ARFA) din 2005; membră în colectivul de redacţie la Editura Universităţii „Transilvania” Braşov. Activitatea interpretativă în calitate de artist liric cuprinde spectacole de operă şi operetă, concerte vocal-simfonice, recitaluri de arii şi lieduri în ţară şi în străinătate: Italia, Austria, Germania, Regatul Unit al Marii Britanii, Cehia, Grecia, Japonia, Elveţia, Ungaria, Bulgaria, Rusia. Înregistrări CD şi DVD, inclusiv cu muzică contemporană, emisiuni de radio în România, Marea Britanie, Germania, Ungaria, Austria. Montări operă şi lucrări de muzică contemporană în ţară şi străinătate.

Studii legate de specializarea muzicală: Licenţă la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti – secţia Canto şi Regie de teatru muzical; Doctor în muzică la Universitatea Națională de Muzică București, sub îndrumarea prof.univ.dr. Liviu Dănceanu. Participă la cursuri internaţionale de specializare (canto şi regie) coordonate de Edith Wiens, Julia Hamari, Siegfriend Jerusalem, Peter Wilson, Jane Irwin, Sylvia Greenberg, Wilma Vernocchi, Inge Borkh, Beate Bosshart- Mumme, Gwynne Geyer, Andrei Şerban, Peter Brook.

Inna Oncescu a studiat pianul la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din București. A urmat cursuri de specializare la Weimar, cu V. Gornostaeva si D. Zechlin, la Szombathely (Ungaria), la seminariile Bartok, cu Imre Rohman, G. Kurtag si G. Sebok, iar la București cu pianista Maria Fotino. La concursurile naționale şi internaționale a fost distinsă cu Premiul I la Concursul de Muzică de Camera de la Braşov; Medalie la Festivalul Interbalcanic de la Salonic (Grecia); Premiul ATM pentru interpretarea muzicii contemporane românești; Premiul al II lea la Concursul Internațional de la Caltanissetta (Italia); Premiul pentru acompaniament de lied la Concursul de Canto G. Dima de la Cluj; Diplomă ca membru de onoare SIMC pentru activitatea de promovare a muzicii contemporane româneşti și străine, atât ca solistă, cât și ca membru şi conducător al formației Repertorium.

A susţinut numeroase recitaluri de pian solo şi de muzică de cameră în ţară şi în străinătate. A efectuat turnee în Anglia, Germania, Spania, Italia, Grecia şi Moldova. A realizat numeroase înregistrări la Radio (2000 min) și televiziune. A fost invitată să participe la numeroase festivaluri naționale şi internaționale (Festivalul „George Enescu”, Săptămâna internațională a muzicii Noi, Festivalul „I. Perlea”, Festivalul Interbalcanic de la Salonic, Festivalul Muzicii Medievale de la Sighișoara). Are 3 CD-uri editate: Concertul pentru pian și orchestra nr. 2 de Nicolae Brânduş; Suita pentru pian Impresii din Muzeul Satului de Carmen Petra-Basacopol; Lieduri franceze – Les chemin de l’amour, cu soprana Claudia Pop. Din 2005 este doctor în muzică, iar în 2011 a obținut bursa George Enescu la Paris. În prezent este cadru didactic asociat dr. la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti.